סמינר 3# האם תמחור מבוסס שימוש יכול לצמצם את הגודש בכבישים?

תכנית סמינרים 2023

09 במאי 2023, 16:00 
זום 
תכנית סמינרים 2023: לנהוג בעקבות האלגוריתם - עתיד העבודה תחת בוס לא אנושי

9/5/2023 16:00 בזום, ד"ר עדי שני - הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, פרופ' איתי אטר - הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב ועמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה. 

האם תמחור מבוסס שימוש יכול לצמצם את הגודש בכבישים?

רמת הגודש בכבישי ישראל מהווה פגיעה משמעותית בכלכלה הישראלית, המתבטאת באובדן תוצר משמעותי הנאמד בכ-4%  בשנה בגין אובדן שעות עבודה, ופגיעה ברווחת התושבים בשל הפסד שעות פנאי וזיהום אוויר. במסגרת ההתמודדות עם העומס בכבישי ישראל, משרד התחבורה יזם ניסוי נרחב, המכונה דרך ערך, שבמסגרתו נהגי רכב פרטי קיבלו תמריצים כספיים שמטרתם לעודד שינוי התנהגות נסיעה וצמצום הנסיעה בשעות העומס ובאזורי גודש. הניסוי כלל כ-15,000 נהגים ונהגות שהתנדבו להתקין ברכבם רכיב ניטור המאפשר תיעוד רציף של הרגלי הנסיעה. בחצי השנה הראשונה ממועד ההצטרפות לניסוי, הנסיעות של המתנדבים תועדו ללא כל תמורה. לאחר חצי שנה התחילה תקופת התגמול שבה כל מתנדב קיבל תקציב וירטואלי בסך 4,500 שקלים ומתקציב זה הופחתו תשלומים בהתאם לנסיעות שביצע המתנדב. התשלומים מבוססים על תמחור כל ק"מ נסיעה בשעות שיא (שעות העומס בבוקר ובערב) ובאזורי גודש. בתום שנה מתחילת תקופת התגמול המתנדב קיבל תשלום בגובה יתרת התקציב הווירטואלי שהיה ברשותו ומתחילה תקופת תגמול חדשה. בתום שנתיים של הניסוי, הממצאים מצביעים על שינויים של ממש בדפוסי הנהיגה של הנהגים המשתתפים. למשל, בחלוף 20 שבועות מתחילת קבלת התמריצים הכספיים, הנהגים המשתתפים בניסוי הפחיתו את משך הנסיעה השבועי הממוצע שלהם בכ-4% בממוצע, וב-8% את מרחק הנסיעה הממוצע השבועי. בנוסף, המחיר שמשלמים הנהגים עבור נסיעות באזורי הגודש ובשעות העומס, שהוא המדד המקיף ביותר לשינוי דפוסי נסיעה, ירד בכ-10% בממוצע, וזאת בחלוף 20 שבועות מתחילת קבלת תמריצים כספיים במסגרת הניסוי. 

 

להרשמה (לאחר ההרשמה ישלח במייל קישור להצטרפות)

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>