שחררו אותנו מעול הנהיגה

הפקולטה להנדסה בשיתוף עם התעשייה האווירית לישראל ומכון שלמה שמלצר, הקימה מעבדה ניידת להוראה ולמחקר בתחום הרכב האוטונומי.

23 פברואר 2020
מעבדה לרכב אוטונומי

המחקר בנושא הרכב האוטונומי נמצא בשנים האחרונות בעלייה מתמדת ומטרתו היא להגביר את בטיחות הנסיעה, להפחית את הגודש בכבישים, לשפר את חווית הנסיעה ולבסוף לבטל את הצורך בנהג אנושי.

 

רכבים אוטונומיים מצוידים בחיישנים מסוגים שונים כגון מצלמות, מערכות רדאר, רדארי לייזר, מערכות ניווט ועוד, וזאת על מנת שהרכב יוכל לזהות את הדרך, להתגבר על מכשולים, ולנסוע באמצעות בינה מלאכותית.

 

מעבדה ניידת להוראה ולמחקר

בעקבות יוזמה משותפת של דקאן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב פרופ' יוסי רוזנוקס ושל מאיר שבתאי, מנהל מפעל מערכות רובוטיות בתעשייה האווירית לישראל ובסיועם של מכון שלמה שמלצר והמנהלת לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה הוקמה מעבדה ניידת להוראה ולמחקר בתחום הרכב האוטונומי.

 

המעבדה כוללת רכב נוסעים שעליו מותקנות המערכות שבעזרתן יהיה ניתן להפוך את הרכב לאוטונומי. מטרת המעבדה היא שילובם של סטודנטים וסטודנטיות להנדסה בתחום הרכב האוטונומי. הפעילות במעבדה מלווה על ידי מהנדסים מומחים ברובוטיקה ומערכות אוטונומיות מטעם התעשייה האווירית לישראל. 

 

צוות המעבדה כולל את:

פרופ' בן ציון בוברובסקי - אחראי אקדמי בפרויקט מבית הספר להנדסת חשמל

רועי רייך - מהנדס המעבדה, בוגר תואר ראשון ושני בהנדסת חשמל באוניברסיטת תל אביב.

מהנדסים ממפעל הרובוטיקה בתעשייה האווירית

 

הפרויקטים שלנו

  • סיווג אובייקטים מחיישן LIDAR עבור נסיעה אוטונומית בהשתתפות הסטודנטים הראל חמו סטודנט שנה ד' מהנדסת חשמל ועילאי הראל סטודנט שנה ד' מהנדסת חשמל ופיזיקה, בהנחיית רועי אורפייג ראש צוות אלגוריתמים בקבוצת רובוטיקה מהתעשייה האווירית לישראל. הפרויקט התחיל בסמסטר החורף שנת תש"ף. בפרויקט זה הסטודנטים משתמשים באותות הנקלטים בחיישן מסוג LIDAR אשר מותקן על רכב המעבדה למטרת זיהוי רכבים אחרים הנמצאים בסביבת הרכב. הזיהוי מתבצע באמצעות אימון של רשתות נוירונים ללמידה עמוקה.

בתמונה זיהוי רכבים בפרויקט: התמונה כפי שנקלטה בחיישן ה LIDAR

 בתמונה: לאחר ביצוע זיהוי הרכבים סימונם על ידי רשת הנוירונים

 

  • כיול חיישנים אוטומטי לכלי רכב אוטונומי (פרויקט חדש המוצע לסטודנטים המתחילים את פרויקט הגמר בחשמל בסמסטר אביב תש"ף) בהנחית גורה מנטבר מהתעשייה האווירית. הפרויקט יכלול מערכת לכיול מיקום חיישנים – פיתוח טכניקה למדידה מתוך רכב והשוואה של תוצרי חיישני לייזר (LIDAR), וידאו, רדאר וניווט לבניית תהליך כיול אוטומטי.

 

  • מימוש אלגוריתם עדכון מקום (SLAM) בסביבה עירונית (פרויקט חדש המוצע לסטודנטים המתחילים את פרויקט הגמר בחשמל בסמסטר אביב תש"ף) ובהנחית יונתן מנדל מאוניברסיטת תל אביב. הפרויקט יכלול בחירה ומימוש מאמר לביצוע SLAM מתוך חיישני וידאו במטרה לבצע זיהוי מיקום כלי הרכב ללא עזרת פתרון GPS.

 

  • היתוך (FUSION) של מידע נתוני וידאו, LIDAR ורדאר או זיהוי דרך ושולי דרך לטובת איכון מיקום כלי בכביש בהנחיית פרופ' בן ציון בוברובסקי ורועי רייך.

 

מחפשים סטודנטים/יות מעולים/ות​!

אם אתם/ן מעוניינים/ות להיות חלק מהמהפכה הבאה ברכב האוטונומי אנו מזמינים אתכם/ן לפנות אלינו במייל בנושא הצעות הפרויקטים אל   eeproj@tauex.tau.ac.il

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>