העתיד הוא סגול – הכירו את המעבדה של ד"ר חדווה שפיצר

תמונת ה-CT מימין למעלה מייצגת תוצאה של אלגוריתם דחיסה של שאר התמונות. תמונה באישור של ד"ר חדווה שפיצר.

ד"ר חדווה שפיצר היא ראש מעבדת הראייה במחלקה להנדסת חשמל בפקולטה. ארגון בוגרי הנדסה שאל אותה ואת התלמידה שלה, הדר כהן-דואק, מספר שאלות, וחזר עם תשובות מרתקות.

 

ספרו לי מה אתן חוקרות במעבדה?

"חוקרים במעבדה היבטים שונים של תופעות ומנגנונים ראייתיים במערכת הראיה האנושית. חוקרים היבטים של תכונות מרחביות, כרומטיות וזמניות, כולל הצרופים השונים. מפתחים מודלים חישוביים לצורך הבנת תופעות כמו תחום דינמי רחב, אברציות כרומטיות והפיצוי שלהם, מנגנוני אדפטציה זמנית ומרחבית, השלמות קווים ומרקמים.

הרבה פעמים קורה שאלגוריתמים לעיבוד תמונה ופטנטים צומחים מהמודלים. חלק מהאלגוריתמים מוכללים לעיבוד תמונות רפואיות כמו דחיסת התחום הדינמי (תמונות CT ורנטגן למשל), סגמנטציה עדינה של סטרוקטורות עם קצוות לא הומוגניות ועוד.

 

היום יש הרבה אלגוריתמי עיבוד תמונה בנמצא, מדוע, אם כן, לחקות דווקא את מערכת הראייה? מה היתרונות בכך לעומת האלגוריתמים האחרים?

חדווה עונה בחיוך "קודם כל האמונה. אם זה מה שהטבע או בורא העולם יצר. אם אחרי מיליוני שנים של אבולוציה כנראה שגם נוצרו צרופים מוצלחים ששרדו ויש מה ללמוד מהם.” הדר מוסיפה בנוסף לכך, מערכת הראיה מתמודדת עם משימות מרובות, וסביר שיכולה להציע פתרונות מערכתיים טובים יותר מטכנולוגיה מסוימת שיכולה לספק יתרון בשיטה מסוימת למצבים מסוימים".

 

לסיכום, מה אתן צופות לעתיד בתחום שלכן?

"אני צופה שחקר הראיה יורחב, לא רק בהגברת הידע של הערכת ויישום מוצלח שלה למכשור חדשני, אלא גם ביכולת שלנו לראות באמצעות שילוב הטכנולוגיה בגוף של תחומי אור הלא נראה".

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>