אודות בית הספר להנדסה מכנית

הנדסה מכנית בעולם טכנולוגי מתחדש

צור קשר

ראש בית הספר -

פרופ' ויאצסלב קרילוב

 

מזכירת בית הספר להנדסה מכנית - ורדה שמולביץ

וולפסון - הנדסה מכנית, 222, טל' 6408930
varda@eng.tau.ac.il

 

מזכירה - רותי אביב

וולפסון - הנדסה מכנית, 221, טל' 6408158,
rutia@tauex.tau.ac.il

 

תפקידו וייעודו של המהנדס המכני נמצאים בתהליך מתמיד של התחדשות. הכשרתו של המהנדס המכני מאפשרת לו לעסוק במגוון רחב של תפקידים בנושאים הכוללים: מחקר ופיתוח, תכנון, ייצור, ניהול הנדסי ואחזקה. בנוסף לתחומים הקלאסיים של המהנדס המכני, ההכשרה הבסיסית שמקנים הלימודים במגמה להנדסה מכנית מאפשר לבוגרים לעסוק בקשת רחבה של תחומים, כגון: הנדסה אווירונאוטית, הנדסת אניות ואוקינוגרפיה, הנדסה גרעינית, הנדסה אזרחית, הנדסת חומרים, הנדסת סביבה, הנדסת מכטרוניקה ורובוטיקה, זיווד אלקטרוני, הנדסת מחשבים והנדסה ביו-רפואית.

 
תחזיות רבות בדבר הטכנולוגיות המובילות בשנים הבאות כוללות בתוכן את אוסף הנושאים הבא:
  • ננו-טכנולוגיה
  • רובוטיקה
  • אנרגיות חלופיות
  • איכות הסביבה
  • ביו-הנדסה

 

נושאים אלו ואחרים שנלמדים, נחקרים ומפותחים בהנדסה מכנית צפויים להוביל בתרומה לאיכות חיינו, רווחתנו הכלכלית וביטחוננו. נושאים אלו גם משרתים באופן משמעותי את אותן הטכנולוגיות שיותר פופולריות היום כגון מחשבים. לדוגמה, הבעיות הקשורות בהתפתחות מעבדים קטנים ומהירים יותר נוגעות לחומרים, תהליכי ייצור ומעבר חום שהם נושאי הנדסת מכונות קלאסיים. הנדסה מכנית אם כן, היא תחום תשתית לכל הטכנולוגיות האחרות ובעצמה מובילה טכנולוגיות חדשות מלהיבות.

 
בעידן המודרני ההנדסה המכנית מושפעת באופן מכריע מהתפתחות אמצעי המחשוב. כלי רכב, מטוסים, כלי שייט, רובוטים, מכונות ייצור, תחנות כוח, מערכות מיזוג אוויר ולעיתים אף מבנים כגון גשרים, סכרים ובניינים חכמים - מופעלים, מבוקרים ומתוחזקים בעזרת מחשב. תהליכים רבים בתעשייה בת זמננו נמצאים תחת בקרה ממוחשבת. חלק גדול מהתיכון והייצור המכני נתמכים כיום בכלים ממוחשבים. במקביל לתכנון המכני הקלאסי מתפתח בשנים האחרונות שטח חדש של תכנון מכטרוני. המכטרוניקה, המשלבת מכניקה, אלקטרוניקה ומחשבים, היא פועל יוצא של מהפיכת המחשוב.
 

חומר הלימודים המעודכן ומעבדות מתקדמות, כגון: מעבדות המחשוב, הבקרה, הרובוטיקה, המכטרוניקה, המעבדה להדמיית זרימה ממוחשבת והמעבדה הניסיונית והחישובית של תכנון תרמי של ציוד אלקטרוני, מאפשרים לסטודנט לרכוש ידע במחשבים וללמוד את השפעתם על ההנדסה המכנית, הן בהקשר של שילוב מחשב ומכונה והן בהקשר של תיכון בעזרת מחשב.
 

מוקדי הפעילות העיקריים של ביה"ס

בית הספר להנדסה מכנית באוניברסיטת תל-אביב עבר לאחרונה שינוי ארגוני במטרה למצב אותו כמוביל בהוראה ומחקר בארץ בתחום ההנדסה המכנית. בית הספר מאגד בתוכו מגוון פעילויות מחקר והוראה בכל שטחי הטכנולוגיה המובילים הנ"ל. הלימודים בו מספקים תשתית מוצקה לפעילות עתידית בשטחים אלו בין בעבודה בחברות קיימות או הקמת חברות חדשות.
פעילות בית הספר להנדסה מכנית מתחלקת לשלושה מוקדים:

  • תוכנית לימודים לתואר ראשון ומסלולי לימוד לתארים מתקדמים.
  • פעילויות מחקר ופיתוח במגוון רחב של נושאים בתחום של הנדסה מכנית.
  • טיפוח ועידוד קשרים הדוקים עם התעשייה האזרחית והצבאית.

 

מבחר תוכניות לימוד

תכנית הלימודים לתואר ראשון מתקיימת במסגרת המגמה להנדסה מכנית במשך 4 שנים, ובסיומה מוענק לסטודנט העומד בדרישות האקדמיות התואר "בוגר" (B.Sc.) בהנדסה מכנית. בצד לימודי התואר הראשון, ביה"ס מציע גם מסלולי לימוד לתואר שני לקראת התואר "מוסמך אוניברסיטה בהנדסה מכנית" (M.Sc. in Mechanical Engineering), וכן תוכנית לימודים לתואר שלישי. בנוסף, ביה"ס מקיים תוכנית לימודים מיוחדת לתואר שני בהנדסת סביבה הזוכה לביקוש רב, שבסיומה מוענק לבוגרי התוכנית התואר "מוסמך אוניברסיטה בהנדסת סביבה" (M.Sc. in Environmental Engineering).

 

לסטודנטים מצטיינים במיוחד בלימודי התואר הראשון מוצעת אפשרות להמשיך במסלול הישיר לתואר שני ולהשלים תואר ראשון ותואר שני בחמש שנות לימוד. תלמידים המסיימים בהצטיינות את לימודי התואר השני זכאים להתקבל למסלול הישיר לתואר שלישי בהתאם לתקנון הפקולטה.

 

תכנית הלימודים מאפשרת גמישות ובחירה אישית בנושאים רב-תחומיים רבים. מתוך שמונת הסמסטרים (ארבע שנים) כחמישה סמסטרים מוקדשים למקצועות חובה הכוללים: מקצועות יסוד במכניקה, מתמטיקה, מחשבים, פיזיקה, כימיה, חומרים, חשמל, אלקטרוניקה וכלכלה. החל מהסמסטר החמישי בוחר הסטודנט במסלולי התמחות.

 

לסטודנט מוצעים מספר מסלולי התמחות, מתוכם עליו לבחור מסלול ראשי אחד ומסלול משני אחד. הבחירה האישית של הסטודנט במסלולי ההתמחות בהתאם לנטיותיו, תורמת לעיצוב אישיותו המקצועית ומאפשרת לו העמקה וביסוס הידע התיאורטי והמעשי שלו. במסגרת הפרוייקט השנתי המבוצע בשנת הלימודים האחרונה, ניתנת הזדמנות לסטודנט להוכיח את כישוריו ואת הידע שצבר הלכה למעשה, בנושא הקרוב ללבו, ובהנחיית מהנדסים מומחים מהתעשייה. לסטודנטים מצטיינים עשויה להיפתח האפשרות לעסוק בפרוייקט מחקר ופיתוח בהנחיית חוקר מתוך חברי הסגל האקדמי.

 

על מנת להיות זכאי לתואר, נדרש הסטודנט לצבור לפחות 190 שעות

 

אוכלוסיית הסטודנטים

בתכנית הלימודים לתואר ראשון בהנדסה מכנית לומדים כ- 400 סטודנטים, ביניהם מספר ניכר של סטודנטים מצטיינים ממסגרת העתודה הצבאית. לתלמידי מחקר השוהים בפקולטה בזמן מלא במהלך לימודיהם מוצעות בדרך כלל מלגות קיום ומשרות תרגול בהוראה.
בוגרי בית הספר נמצאים היום בעמדות מפתח רבות בתעשייה, האקדמיה, ושרות המדינה.

  • חלק מהבוגרים משמשים כמנהלים בכירים בתעשייה אוירית, תע"ש, HP, תדיראן, אלביט וחברות רבות אחרות מהמובילות בתעשייה בארץ.
  • בוגרים רבים הקימו חברות משגשגות, ובוגרים צעירים מקימים חברות הזנק.
  • בוגרים אחרים משרתים בתפקידים בכירים בצה"ל בתחום המיקצועי.
  • מספר עשרות בוגרים משמשים כחברי סגל בבית הספר ובמוסדות אחרים בארץ ובעולם.

 

לפקולטה להנדסה ארגון בוגרים המוביל מסוגו בארץ עם פעילויות מקצועיות וחברתיות תכופות. הארגון מאפשר ומעודד קשירת קשרים מקצועיים וחברתיים, והשתלמות מקצועית.

 

הזמנה


בית הספר להנדסה מכנית, תוכנית הלימודים ואירגון הבוגרים מייצרים בית חם ללמידה איכותית והתפתחות מיקצועית בזמן הלימודים ולאחריהם.

 

אנו מזמינים תלמידים מצטיינים לקחת חלק בלמידה והתפתחות תחום ההנדסה המכנית ולהשפיע בכך על טכנולוגיות העתיד. אנו מזמינים אתכם להרשם ללימודי הנדסה מכנית בבית הספר להנדסה מכנית שבפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב.

 

סגל ההוראה

מצבת סגל ההוראה של ביה"ס להנדסה מכנית כוללת כ- 30 חברי סגל אקדמי בכיר, ובנוסף כ- 51 מורים מן החוץ, מרביתם אנשים בכירים בתעשייה. בין חברי הסגל האקדמי של ביה"ס נמנים מדענים מובילים ובעלי שם בקהילייה המדעית הבין-לאומית, אשר זכו בפרסים היוקרתיים ביותר בעולם בתחומם. מבחר תחומי ההתמחות של הסגל האקדמי מקנה לסטודנטים מגוון רחב של אפשרויות בבחירת המנחה והנושא לעבודת המחקר.

 

תשתיות

לרשות ביה"ס להנדסה מכנית עומדות מעבדות ניסוי ומיחשוב חדישות המתקדמות ביותר מסוגן. במסגרת ביה"ס 10 מעבדות הוראה לתואר ראשון, ו- 15 מעבדות מחקר שבהן מתקיימת הפעילות המחקרית של הסגל האקדמי והסטודנטים לתארים מתקדמים. ביה"ס ממוקם במתחם בניין וולפסון להנדסה מכנית, בניין בעל עיצוב ייחודי שתוכנן ע"י האדריכל המפורסם לואי קאהן.

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive