תכנית לתואר ראשון במדע והנדסה של חומרים ובכימיה

בסמסטר א' תשע"ה (אוקטובר 2014) התחילה לפעול תכנית משותפת למחלקה למדע והנדסה של חומרים בפקולטה להנדסה ולבית-הספר לכימיה בפקולטה למדעים מדויקים, לאחר שקיבלה את אישור המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג).

13 ינואר 2014

החברה המודרנית תלויה במידה רבה בחומרים מתקדמים. לתחום זה צפוי מקום מרכזי בתעשייה במאה ה- 21, והוא יהווה מנוע צמיחה בכלכלה העולמית, עם השפעות חשובות על איכות החיים, הבריאות, הביטחון ואיכות הסביבה. בוגרי מדע והנדסה של חומרים חייבים להיות בעלי ידע רב-תחומי, הואיל והמקצוע משלב מדעים מדויקים (כימיה, פיזיקה) עם הנדסה (בעיקר – מכאנית, כימית וחשמל), וגם ביולוגיה.

תכנית התואר הראשון באוניברסיטת תל-אביב משותפת למחלקה למדע והנדסה של חומרים בפקולטה להנדסה ולבית-הספר לכימיה בפקולטה למדעים מדויקים. התכנית תקנה לסטודנטים בסיס ידע במדעים מדויקים בכלל ובכימיה בפרט, בשילוב הבנה מוצקה של הקשר בין שיטות ההכנה, המבנה (מרמת המוצר המאקרוסקופי ועד הרמה האטומית), התכונות (מכאניות, חשמליות, אופטיות, מגנטיות, ביולוגיות, וכו'), והיישומים של חומרים. הכשרה זו מקנה לבוגרי התכנית יתרון יחסי הן במו"פ והן בתעשייה, ומביאה לידי ביטוי את המגמה בעולם לרב-תחומיות.

  • השנתיים הראשונות של התואר מתמקדות בקורסי כימיה, מתמטיקה ופיזיקה ובקורסי בסיס בהנדסה. בשנים השלישית והרביעית הדגש הוא על קורסים במדע והנדסה של חומרים ובכימיה.
  • על-מנת לאפשר לבוגרים להשתלב בהצלחה גם במו"פ בתחומי הכימיה, התכנית כוללת את כל קורסי החובה (מתחום הכימיה) בתכנית הלימודים הרגילה בביה"ס לכימיה.
  • תכנית הלימודים כוללת קורסי חובה ובחירה, כולל מעבדות, במגוון נושאים כגון הקשר בין מבנה לתכונות של חומרים, קוונטים וקשר כימי, קינטיקה ותרמודינמיקה של מערכות כימיות, מעברי פאזות, פני שטח ומשטחי ביניים, כימיה אורגנית, תכונות פיזיקליות וכימיות של חומרים, תכונות מכאניות של חומרים, ספקטרוסקופיה ושיטות אפיון, מתכות וחומרים אל-מתכתיים, חומרים מרוכבים, חומרים חכמים, מידול ותכן חומרים באמצעות מחשב, שיטות אפיון, תהליכי ייצור, הגנת חומרים מפני הסביבה וחקר כשל, חומרים והתקנים אלקטרוניים, חומרים לאגירת ולהמרת אנרגיה, ביו-חומרים, מערכות מיקרו-אלקטרו-מכאניות, וכיו"ב.
  • הסמסטר התשיעי מוקדש לביצוע פרויקט גמר בהנחיית חברי סגל מהמחלקה למדע והנדסה של חומרים ו/או מביה"ס לכימיה. מטרת הפרויקט להעמיק את הידע בנושא המעניין את הסטודנט, לחשוף אותו לשיטות מחקר מתקדמות ו/או לתעשייה רלבנטית, ולתת לו כלים לחשיבה יצירתית, יזמות ועבודה עצמאית. אפשרי, ואפילו מומלץ, שיתוף פעולה עם התעשייה (כולל ביצוע הפרויקט בה, בהנחיה משותפת עם נציג מטעמה). סטודנטים מצטיינים יוכלו לבצע את פרויקט הגמר החל מחופשת הקיץ שלאחר שנת הלימודים השלישית ו/או לפרוש אותו על סמסטרים 7 ו- 8, כך שיתאפשר להם להשלים את התואר המשולב בארבע שנים (8 סמסטרים).
  • הואיל ומעבדות הוראה הן, כלי חשוב בהכשרת מדענים ומהנדסים מצוינים גם יחד, נבנתה תכנית לימודים הכוללת מגוון רחב של מעבדות מתקדמות, המצוידות במכשור חדיש.

 

למידע נוסף >

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>