מפיתוח שעון נוכחות חכם ועד ייצור ערכה למשחקי ברידג' עבור בני הגיל השלישי.

סטודנטיות.ים להנדסה ביו-רפואית מהנדסים בתקופת הקורונה פתרונות לגיל השלישי להמשך שגרה רגילה

09 מרץ 2021
מתחברים פלוס
בתמונה מימין לשמאל: רחל בכר, פנינה כהן, יונה דיטמן, הודיה אביטבול, רחל, אביה עודי מאחורה: ג'ריס מטאנס ותומר גוטמן

במסגרתה של תוכנית "מתחברים פלוס" סטודנטים וסטודנטיות מתחומי לימוד שונים לומדים קורסים משלבי עשייה בקהילה, רוכשים ידע מעשי רלוונטי לתחום הלימוד ומשלבים פעילות יישומית כחלק ממטלות הקורסים. בתקופת הקורונה מעל 1,500 סטודנטים.יות באוניברסיטת תל אביב פעלו בקהילה במגוון רחב של תחומים.

 

הודיה אביטבול, סטודנטית בשנה הרביעית וגיא מסד סטודנט בשנה השלישית במחלקה להנדסה ביו-רפואית חלקו איתנו את הפיתוחים שפיתחו עבור הגיל השלישי, וכן תובנות וחוויות מההשתתפות בתוכנית מתחברים פלוס.

 

הודיה אביטבול

הקורס בו בחרתי במסגרת מתחברים פלוס..."הקורס שבחרתי הוא "תכן הנדסי". הקורס מחולק ללימודים תיאורטיים ופרקטיים. במסגרת התיאוריה נחשפנו לשיטות הקיימות בזיהוי סוגיות ופתרונן, לצד לימודים פרקטיים המשלבים - תרגול עבודה בצוות, תרגול איתור בעיה של אזרחים ותיקים, הכרות עם בעלי העניין וכמובן עשייה חברתית. הקורס חשף אותי לעולם פיתוח המוצר ואפשר לי להתנסות בכל שלביו. מהשלב הראשוני ,בו כצוות עושים סיעור מוחות לגבי פתרונות אפשריים לבעיה קיימת, עד השלב של פיתוח התוצר הסופי".

 

תרומה לקהילה..."תרומה לקהילה היא עשייה שאני מאוד מתחברת אליה באופן אישי, לאורך השנים התנדבתי  בעיקר בבתי חולים. כבר בשנה שעברה נחשפתי אל העשייה של תכנית "מתחברים פלוס" של האוניברסיטה, כאשר לקחתי חלק בהעברת שיעורים מדעיים בבית ספר יסודי. לכן, כאשר שמעתי על הקורס הנוכחי שמשלב עשייה חברתית לצד לימודים תיאורטיים, היה לי ברור שאקח בו חלק". 

 

​האם הפעילות בקהילה בתקופת הקורונה הייתה מאתגרת עבורך ועבור בני הגיל השלישי?..."תקופת הקורונה והסגרים הקשו עלינו להיפגש פרונטלית בתדירות גבוהה עם בני הגיל השלישי ב"מרכז גונדה". תודות לזום ולטלפון הצלחנו כצוות להישאר בקשר עם חלק מחברי המרכז". 

 

החיבור שלך עם הגיל השלישי..."החיבור הרגשי הגיע בעיקר משיחות אישיות ומסיפורים. כצוות, היינו לאורך הקורס בקשר עם יונה דיטמן מנהלת המרכז ועם רחל ויעל, חברות במרכז. דרך הסיפורים על הילדות, על העלייה לארץ, על מתכונים מסורתיים ועל האהבה שהייתה, נחשפנו והתחברנו לאנשים מרתקים ועוצמתיים".

 

פתרון טכנולוגי לצורך קיים... "בתחילת הקורס ראיינו קרובים בני הגיל השלישי וכמה מחברי המרכז על מנת להבין עם אילו אתגרים הם מתמודדים כיום. הועלו סוגיות רבות, אך הבעיה שנבחרה עבור הצוות שלי היא זאת שהועלתה על ידי יונה - מנהלת המרכז, והיא אי היכולת לשלוט ולעקוב אחר מי מגיע ומי נעדר מ"מרכז גונדה". הפתרון שלנו מבוסס על שעון נוכחות, ועל תוכנה שאנחנו פיתחנו שיודעת לקרוא את הנתונים מהשעון ולהציג למנהלת המרכז בזמן אמת את פרטיהם של הנעדרים. בנוסף, באמצעות התוכנה ניתן לבצע מעקב נוכחות שוטף של הנוכחים והנעדרים במרכז לאורך תקופות זמן שונות. פתרון זה יאפשר למנהלת המרכז ליצור קשר בזמן אמת עם נעדרים, לאתר קשיים ובמידת הצורך לשלוח סיוע, תוך מתן דגש על מבוגרים שגרים לבד. אני מאמינה שהתוכנה תחזק את הקשר האישי בין חברי המרכז לבין ההנהלה ותיתן תחושה של שייכות ואכפתיות לבני הגיל השלישי וכמובן תעזור לאתר בעיות בזמן אמת".

 

​כיצד לימודי ההנדסה עזרו לך?..."לימודי ההנדסה מקנים מיומנות לפתרון בעיות מורכבות, בין היתר, על ידי חלוקה לתתי בעיות קטנות שאיתן ניתן להתמודד. המיומנות הזו אפשרה לשייך לכל חבר צוות את המשימה שהכי מתאימה לכישוריו ולידע שהוא מביא איתו. בנוסף, פיתוח התוכנה הצריך מיומנות תכנות שאותה רכשנו במסגרת לימודי ההנדסה". 

 

גיא מסד

הקורס בו בחרתי במסגרת מתחברים פלוס..."אני בחרתי בקורס "תכן הנדסי" שהוא קורס בחירה הנוצר בשיתוף פעולה עם "מתחברים פלוס" והמחלקה להנדסה ביו-רפואית. הקורס שילב בתוכו רכישת כלים פרקטיים ולימוד תאורטי אודות שיטות שונות לניהול ויישום של פרויקטים שונים בשילוב של עשייה חברתית. במהלך הקורס עבדנו בצוותים אליהם חולקנו ע"י צוות הקורס עפ"י שאלון אישיות שמילאנו. מטרת השאלון הייתה יצירה של קבוצות הטרוגניות שיכילו בתוכן חברים עם מגוון יכולות. במהלך הקורס עבדנו בשיתוף פעולה עם מרכז "גונדה" שהוא מרכז יום לקשיש בשכונת יד אליהו בת"א. כל צוות בקורס קיבל צורך/בעיה שעלו מקרב חברי המרכז ובמהלך הקורס הצוותים התמודדו עם האתגר בשיתוף פעולה מלא עם שותפים מהמרכז. מהלך הקורס התנהל בצורה מסודרת כך שלפני כל שלב שהתקדמנו איתו בפרויקט, רכשנו את הידע התאורטי המתאים בהרצאות. השילוב המיוחד בקורס זה יוצר חוויה לימודית מיוחדת ומהנה במיוחד".

בתמונה מימין לשמאל: עומדים: עדינה יעקובוב, פרופרן גלעד-בכרך, סטפני חורי וגיא מסד. יושבים: עודאי אגבאריה ואריאל שטנגל

 

האם הפעילות בקהילה בתקופת הקורנה הייתה מאתגרת עבורך ועבור בני הגיל השלישי?..."אני חושב שהמון דברים השתנו ונוספו אתגרים משמעותיים בעקבות הקורונה וכך גם בקורס הזה. הרצון הגדול שלנו ושל חברי המרכז להיפגש תכופות כדי לדון ולפתח יחדיו את הפרויקט שלנו, נתקל לא פעם בהגבלות, איסורים וסגרים למיניהן. בנוסף, גם העובדה שבמקרים רבים הסגרים לא אפשרו לצאת מהבית להיפגש עם חברי הצוות או לפקוד בתי עסק שונים לטובת הפרויקט הקשתה מאוד. למרות כל אלה, אני רואה גם את הצד החיובי בתמונה, הקורונה דחפה אותנו להיות יעילים ויצירתיים והיוותה עבורנו אתגר נוסף שהתחבר לרבים אחרים מהם למדנו במהלך הפרויקט".

 

החיבור שלך עם הגיל השלישי..."אני יכול להגיד שעבורי זה היה מאוד מיוחד ומהנה, אנשים שהם בגילאים של הסבים שלנו עם המון ניסיון, חוכמה, סיפורים, ורצון טוב לעזור ולעבוד איתנו במשותף הפכו את הקורס הזה לחוויה הרבה יותר מעשירה ומיוחדת. היינו בקשר רציף איתם לאורך הפרויקט, נעזרנו בחוות הדעת שלהם ובלעדיהם לא היינו מגיעים למוצר הסופי שלנו בפרויקט".

 

פתרון טכנולוגי לצורך קיים..."הצוות שלנו עסק במציאת פתרון שיאפשר משחקי ברידג' במרכז "גונדה" במהלך הקורונה. הפתרון שלנו כולל מערכת מחיצות ואביזרים שונים שמאפשרים משחק ברידג' תוך שמירה על ההגבלות והאיסורים שהביאה איתה הקורונה. אנו גאים בכך שבעקבות הצלחת הפרויקט שכפלנו אותו ויצרנו 2 ערכות נוספות ושבשבועות האחרונים שגרת הברידג' חזרה למרכז גונדה. אני חושב שעצם העובדה שעברנו את כל התהליך בצורה מסודרת, שלווה ברקע תיאורטי, דוגמאות מהעולם האמיתי ודיון פורה בהרצאות ובצוותים תרם המון ליישום הפרויקט והטמעת החומר הנלמד. בקורס התמקדנו בשיטת ה"waterfall" שהיא מתודולוגיה לפיתוח מוצרים (במקור מגיע מעולם התוכנה) המורכבת משלבים שונים כמו "מחקר מרחב הבעיה", "דרישות מוצר","תכנון ויצירת אב טיפוס" ועוד שלבים רבים שאמורים לכסות כל שלב עד למוצר הסופי. התהליך עצמו לא תמיד היה חלק ולא פעם מצאנו את עצמו מעט תקועים, אך בעזרת השותפים שלנו וצוות הקורס הצלחנו להגיע לתוצרים מוצלחים".

כיצד לימודי ההנדסה עזרו לך?..."אני חושב שלימודי הנדסה מחזקים מאוד חשיבה אנליטית ופירוק בעיות גדולות למספר בעיות פשוטות יותר, תרם לא מעט בפתרון בעיות שונות שנתקלנו בהם במהלך הפרויקט. חשוב לנו לציין שבנוסף לערך הגדול שהפקנו מהקורס בין אם זה מהלמידה ורכישת הכלים התאורטיים והפרקטיים ועד לעשייה החברתית והקשרים המיוחדים שרקמנו עם חברי המרכז, הקורס היה פשוט כיף, ההרצאות, המפגשים והיחס מהצוות השאירו פשוט טעם של עוד".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>