החומרים שמהם עשויים מהנדסים

הסקרנות אולי הרגה את החתול, אבל עבור הדס שפינר זה הדלק שמניע אותה כל יום מחדש

16 דצמבר 2018
החומרים שמהם עשויים מהנדסים
בתמונה הדר מרכיבה דגמים למדידה בתנור

ללמוד את החומרים זה בעצם להבין ממה העולם שסביבנו מורכב, להבין את היכולות האמיתיות של חומרים ולעשות איתם דברים מדהימים. 

 

הדר שפינר, בחורה סקרנית מטבעה, רצתה להבין מה גרם לאסון הטיטניק? מדוע תכונות היהלום שונות מאלה של גרפיט למרות ששניהם עשויים מפחמן? כיצד הכפיות של אורי גלר מתכופפות מעצמן? איך ליצור בטון שקוף? איך לייצר מסך מחשב מנייר? איך ואיך ואיך...

 

בשיחה עם הדר הצלחנו להבין את התשוקה שלה לתחום ויש בהחלט סיכוי שבקרוב נקרא כי הדר גילתה חומרים חדשים שיובילו למהפיכות טכנולוגיות במאה ה- 21 (ספויילר קטן - את החומרים מהם עשוייה אהבה היא כבר גילתה)

 

מי את?

שמי הדר שפינר, סטודנטית לתואר כפול בהנדסת חומרים וכימיה, שנה חמישית

   
האם את עובדת? כן, התחלתי לעבוד בווסטרן דיגיטל בסוף שנה ג' (אוגוסט 2017).
   

מה תפקידך בפעול

ומה הכי מאתגר אותך בעבודה? 

אני שייכת למחלקת הזכרונות של החברה. התפקיד הינו מהנדסת התקנים של רכיבי זכרון (כרגע במשרת סטודנטית). אנחנו צוות קטן של 5 אנשים, רוב הצוות יושב בארה"ב ובהודו ואנחנו שלוחה קטנה בישראל. הצוות מורכב מדוקטור לפיזיקה ועוד פיזקאי בוגר תואר שני כך ששילוב של חומרים הוא מעניין ומגוון. במקביל אנחנו עובדים עם קבוצה של מהנדסי חשמל. 

העבודה מאוד מאתגרת, לעבוד בחברת הייטק שנמצאת בחזית הטכנולוגיה מצריך הסתגלות מהירה לשינויים, כל כמה חודשים עוברים למוצר אחר שמצריך למידה מהירה של התכונות וההתנהגות הצפויה, יחד עם זאת מגלים הרבה באגים וצריכים לתת פתרון בהתאם. 

   
איך השילוב של עבודה ולימודים? 

השילוב של עבודה עם לימודי תואר כפול בהנדסת חומרים וכימיה הוא קשה. אין ספק שאני נמצאת במירוץ במהלך כל השבוע של השילוב ביניהם (חשוב לציין שאני הולכת לכל ההרצאות ולא מחסירה כלום על אף העבודה), ובסופ"ש בעיקר משלימה שיעורי בית. מאתגר מאוד.

   
זכרון משמעותי מתקופת הלימודים?

אני חושבת ששנה א' היא זכרון משמעותי (וקצת טראומתי יש להגיד). הקושי להגיע ללימודים אחרי 5 וחצי שנים בצבא (הייתי קצינת סימולטור בחיל האוויר) והסתגלות לעומס היתה מאוד קשה עבורי. סיימתי את השנה עם כמה נכשלים ועם מחשבות רבות האם המסלול מתאים לי. בסופו של דבר עשיתי שינוי בצורת הלמידה שלי והצלחתי לשקם את המצב רוח ויחד איתו את הממוצע :) אין ספק שהשנה הראשונה היתה הקשה ביותר, אבל אני שמחה שנשארתי ולא וויתרתי למרות הקושי.

 

בסופו של דבר, אני חושבת שמהנדסי חומרים הם אנשים עם ידע רחב בהרבה תחומים, פיזיקה, חשמל, מכונות, הרבה כימיה. פגשתי מרצים מעוררי השראה עם תשוקה גדולה למקצוע (פרופ' נאווה סתר שמלמדת חומרים קרמיים, ד"ר רוני שנק שמלמד מטלורגיה פיזיקלית,  פרופ' אמוץ ויינברג שמלמד חומרים פולימרים ומרוכבים) וזה גרם לי להתחבר יותר למה שלומדים. אני חושבת שבגלל שלומדים נושאים רבים ומגוונים מאוד, לפניי שיוצאים לחפש עבודה בתעשייה צריך לבחון איזה מבין כלל הנושאים מעניין אותך ובו להתמקד (לצערי המסלול של הנדסת חומרים בשילוב מיקרואלקטרוניקה לא כל כך משווק אצלנו ולכן הרבה לא פונים לשם). 

 

וכמובן, לא פחות חשוב אם לא העיקר...הכרתי את בעלי בשיעור פיזיקה 2, סטודנט להנדסת חשמל שנה רביעית ועובד היום בחברת סמסונג. 

   
איך לימודי הנדסת חומרים תרמו לך? לימודי הנדסת חומרים מאפשרים לי להבין מגוון של תופעות פיזיקלית שמתרחשות בהתקן הזכרון, הבנה עמוקה של החומרים מהם הזכרון מורכב וכדומה. יחד עם זאת, נדרש ממני לבצע השלמות של קורסים שונים שנלמדים בהנדסת חשמל.
   
את עובדת עכשיו על פרוייקט הגמר שלך. במה הוא עוסק?

פרויקט הגמר שלי עוסק בהשפעה של תהליך אריזת הזכרון (Packaging) על אמינות המידע שנכתב עליו טרם האריזה (Reliability).הפרויקט משלב בתוכו הנדסת חומרים, פיזיקה, הנדסת חשמל ומעט סטטיסטיקה. הדור החדש של הזכרונות עבר שינוי של חומרים (לעומת הדור הקודם), בפרוייקט שלי אני מתכוונת להסביר על התכונות של החומר החדש (SiN) ולאפיין בעזרתו תופעות פיזיקלית שמתרחשות בזכרון ועלולות  להשפיע על המידע ששמרתי. בעקבות מידע מסווג של החברה לא אוכל לפרט מעבר לכך...

בפרוייקט הגמר יש לי 2 מנחים. המנחה המקצועי שלי מהעבודה, מווסטרן דיגיטל, ד"ר אלון אייל והמנחה האקדמי מהאוניברסיטה פרופ' עמית כהן.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>