המגמה למדע והנדסה של חומרים חד חוגי
המגמה למדע והנדסה של חומרים
תכנית לימודים לתואר חד-חוגי במדע והנדסה של חומרים
* הערה: בשנת הלימודים תשע"ז תכנית זו מיועדת לפעול אך ורק במתכונת של תואר כפול, עם כימיה
מטרת התכנית המוצעת היא להכשיר מהנדסים וחוקרים לעתיד בעלי יסודות טובים במדע בסיסי ואיכות מדעית גבוהה עם יישומיות וראיה מערכתית רחבה, הנדרשת בעולם הטכנולוגי המודרני. בוגרי מדע והנדסה של חומרים חייבים להיות בעלי ידע רב-תחומי, הואיל והמקצוע משלב מדעים מדויקים (כימיה, פיזיקה) עם הנדסה (בעיקר – מכאנית, כימית וחשמל), ולעתים – ביולוגיה.
התכנית תקנה לסטודנטים בסיס ידע במדעים מדויקים בשילוב הבנה מוצקה של הקשר בין שיטות ההכנה, המבנה (מרמת המוצר המאקרוסקופי ועד הרמה האטומית), התכונות (מכאניות, חשמליות, אופטיות, מגנטיות, ביולוגיות, וכו') והיישומים של חומרים.
מבנה תכנית הלימודים:
השנתיים הראשונות של התואר מתמקדות בקורסי כימיה, מתמטיקה ופיזיקה ובקורסי בסיס בהנדסה. בשנים השלישית והרביעית הדגש הוא על קורסים במדע והנדסה של חומרים. תכנית הלימודים כוללת קורסי חובה ובחירה, כולל מעבדות, במגוון נושאים כגון הקשר בין מבנה לתכונות של חומרים, קינטיקה ותרמודינמיקה, מעברי פאזות, פני שטח ומשטחי ביניים, תכונות פיזיקליות וכימיות של חומרים, תכונות מכאניות של חומרים, מתכות וחומרים אל-מתכתיים, חומרים מרוכבים, חומרים חכמים, מידול ותכן חומרים באמצעות מחשב, שיטות אפיון, תהליכי ייצור, הגנת חומרים מפני הסביבה וחקר כשל, חומרים והתקנים אלקטרוניים, חומרים לאגירת ולהמרת אנרגיה, ביו-חומרים, וכיו"ב. בשנה הרביעית יבוצע פרויקט גמר בהנחיית חברי סגל מהמחלקה למדע והנדסה של חומרים. אפשרי, ואפילו מומלץ, שיתוף פעולה עם התעשייה (כולל ביצוע הפרויקט בה, בהנחיה משותפת עם נציג מטעמה). מטרת הפרויקט להעמיק את הידע בנושא המעניין את הסטודנט, לחשוף אותו לשיטות מחקר מתקדמות ו/או לתעשייה רלבנטית, ולתת לו כלים לחשיבה יצירתית, יזמות ועבודה עצמאית.
התכנית תקנה יסודות מוצקים להמשך מחקר, הן בתארים מתקדמים באקדמיה והן במחקר ופיתוח בתעשייה. הידע והכלים שיירכשו בתואר זה:
- יסודות מוצקים בכימיה, פיזיקה ומתמטיקה ויישומם בפתרון בעיות הנדסיות.
- יכולת תכנון, ביצוע וניתוח תוצאות ניסויים.
- הבנת שיקולים שונים בבחירת חומרים ותהליכים בתעשיות שונות (כלכליים, מחזור והשפעה על הסביבה, יכולת ייצור בטכנולוגיות שונות, זמינות חומרי גלם, שיקולים אסטרטגיים, אורך חיים ומנגנוני כשל, וכו').
- הבנת הקשר בין שיטות ההכנה של חומרים לבין מבנה החומר הנגזר מהן, תכונות החומר, ויישומיו.
- הכוונה לעבודה בצוות.
- יכולת זיהוי בעיות הנדסיות ופתרונן.
- יכולת להציג היטב נושאים מדעיים והנדסיים, הן בכתב והן בעל-פה.
- חשיבה מקורית, יצירתית ויזמות.
- מוכנות לשאת בתפקידי מנהיגות מקצועית בתחום החומרים.
כדי לזכות בתואר בוגר אוניברסיטה (B.Sc.) בתכנית במדע והנדסה של חומרים, על הסטודנט למלא את הדרישות הבאות:
- לעמוד בכל הדרישות האקדמיות – אוניברסיטאיות ופקולטיות – שנקבעו כתנאי
- לקבלת התואר בוגר, על-פי תכנית הלימודים של התכנית ומכסת נ"ז של 144 קורסי חובה (161 ש"ס) ו- 12.5 נ"ז לפחות קורסי בחירה (13-14 ש"ס) (לא כולל 4 נ"ז, 4 ש"ס, קורסי העשרה מתכנית "כלים שלובים").
- כל הציונים בקורסים הנדרשים חייבים להיות בציון "עובר" לפחות.
- הממוצע המשוקלל של כל המקצועות הנלמדים חייב להיות 70 לפחות.
- לא ניתן לשפר ציון לאחר קבלת אישור זכאות לתואר.
סיום לימודים בהצטיינות ובהצטיינות יתרה: תואר B.Sc. בהצטיינות יתרה יינתן לבעלי ציון גמר 95 ומעלה. אמות המידה לקבלת תואר B.Sc. בהצטיינות ייקבעו מידי שנה, ובתנאי שציון הגמר לא יהיה נמוך מ- 90.
* הענקת התואר מותנית באישור המל"ג
תכנית לימודים לתואר חד-חוגי במדע והנדסה של חומרים
תכנית לימודים
קורסי חובה
סמסטר 1
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
פיזיקה 1 |
4 |
2 |
- |
6 |
5 |
|
|
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי (חדו"א) 1ב' |
4 |
2 |
- |
6 |
5 |
|
|
מבוא מתמטי 1 לתכנית חומרים-כימיה |
4 |
2 |
- |
6 |
5 |
|
|
כימיה כללית 1 |
5 |
2 |
- |
7 |
7 |
|
|
כימיה כללית 2 |
3 |
2 |
- |
5 |
4 |
|
|
|
סה"כ |
20 |
10 |
- |
30 |
26 |
|
סמסטר 2
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
פיזיקה 2 |
4 |
2 |
- |
6 |
5 |
פיזיקה 1 |
|
מעבדה בפיזיקה א1 |
- |
- |
2 |
2 |
2 |
|
|
מבוא מתמטי 2 לתכנית חומרים-כימיה |
4 |
2 |
- |
6 |
5 |
מבוא מתמטי 1 לתכנית חומרים-כימיה |
|
מעבדה בכימיה 1 |
- |
- |
7 |
7 |
7 |
כימיה כללית 1, 2; קינטיקה במקביל |
|
קינטיקה |
2 |
1 |
- |
3 |
3 |
כימיה כללית 1, 2, חדו"א 1 ב' |
|
|
סה"כ |
10 |
5 |
9 |
24 |
22 |
|
סמסטר 3
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
מבוא להסתברות וסטטיסטיקה |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מבוא מתמטי 1 לתכנית חומרים-כימיה |
|
שיטות מתמטיות |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מבוא מתמטי 1+2 לתכנית חומרים-כימיה |
|
מבוא לגלים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
פיזיקה 2 |
|
מבוא למדע והנדסת חומרים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
כימיה כללית 1, 2 |
|
מבוא למדע והנדסת חומרים - מעבדה |
- |
- |
1 |
1 |
0.5 |
במקביל: מבוא למדע והנדסת חומרים |
|
תרמודינמיקה |
4 |
2 |
- |
6 |
6 |
קורסי שנה א' פרט למעבדות |
|
|
סה"כ |
16 |
6 |
1 |
23 |
20.5 |
|
סמסטר 4
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
כתיבה טכנית באנגלית |
2 |
- |
- |
2 |
2 |
|
|
תכנות (פייתון) |
2 |
2 |
- |
4 |
3 |
|
|
מכניקת המוצקים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
שיטות מתמטיות; פיזיקה 1 |
|
קוונטים וקשר כימי |
5 |
2 |
- |
7 |
6 |
כימיה כללית 1, 2, קינטיקה, מבוא לגלים, תרמודינמיקה |
|
דיפוזיה במוצקים |
2 |
1 |
- |
3 |
2.5 |
שיטות מתמטיות; מבוא למדע והנדסת חומרים |
|
התנהגות מכאנית של חומרים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מבוא למדע והנדסת חומרים או מכניקת המוצקים |
|
|
סה"כ |
17 |
7 |
- |
24 |
20.5 |
|
סמסטר 5
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
תכן ניסויים |
2 |
- |
- |
2 |
2 |
מבוא להסתברות וסטטיסטיקה |
|
מעבר תנע, חום ומסה (להנדסת חומרים) |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
שיטות מתמטיות; דיפוזיה במוצקים |
|
מטלורגיה פיזיקלית |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מבוא למדע והנדסת חומרים |
|
חומרים פולימריים |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
כימיה כללית 1; מבוא למדע והנדסת חומרים |
|
חומרים קרמיים |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
כימיה כללית 1; מבוא למדע והנדסת חומרים |
|
חומרים מרוכבים |
2 |
1 |
- |
3 |
2.5 |
מבוא למדע והנדסת חומרים |
|
פיזיקה של חומרים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מבוא לגלים |
|
מעבדה בחומרים הנדסיים |
- |
- |
1 |
1 |
0.5 |
מבוא למדע והנדסת חומרים |
|
|
סה"כ |
19 |
4 |
1 |
24 |
21.5 |
|
סמסטר 6
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
מבוא למדע חישובי בחומרים |
3 |
2 |
- |
5 |
4 |
מבוא למדע והנדסת חומרים; פיזיקה של חומרים |
|
בחירת חומרים |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
מבוא למדע והנדסת חומרים |
|
מבוא קריסטלוגרפי לכימיה מבנית |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
קינטיקה, תרמודינמיקה, קוונטים וקשר כימי |
|
|
סה"כ |
9 |
2 |
- |
11 |
10 |
|
סמסטר 7
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
|
קורס בחירה מ- "כלים שלובים"[1] |
- |
- |
- |
- |
- |
|
מעבדת שיטות מתקדמות באפיון חומרים |
- |
- |
3 |
3 |
1.5 |
מבוא למדע והנדסת חומרים; פיזיקה של חומרים |
|
תהליכי עיבוד וייצור חומרים 1 |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
מבוא למדע והנדסת חומרים, מטלורגיה פיזיקלית |
|
הנדסת קורוזיה2 |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
כימיה כללית 1, 2; מבוא למדע והנדסת חומרים |
|
חומרים במערכות אנרגיה[2] |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
|
|
פרויקט מתקדם בהנדסת חומרים |
- |
- |
5 |
5 |
5 |
|
|
|
סה"כ |
9 |
- |
8 |
17 |
15.5 |
|
סמסטר 8
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
|
קורס בחירה מ- "כלים שלובים"1 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
תהליכי עיבוד וייצור חומרים 2 |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
מבוא למדע והנדסת חומרים; מטלורגיה פיזיקלית; תהליכי עיבוד וייצור חומרים 1 |
|
פרויקט מתקדם בהנדסת חומרים |
- |
- |
5 |
5 |
5 |
|
|
|
סה"כ |
3 |
- |
5 |
8 |
8 |
|
קורסי בחירה
הערה: על-מנת להשלים את התואר החד-חוגי יש לבחור 12.5 נ"ז (13-14 ש"ס) מהרשימה הבאה. בנוסף, על הסטודנט לבחור 4 נ"ז (4 ש"ס) מתכנית "כלים שלובים" (מומלץ במהלך סמסטרים 7 ו- 8).
מס' |
|
אופן ההוראה |
|
|
סמסטר |
|||
קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
מומלץ |
הנדסת תאים ורקמות |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
כימיה להנדסה ביו-רפואית; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם 2; מכניקת המוצקים; מכניקת הזורמים |
7 |
|
ביו-חומרים[3] |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
מבוא למדע והנדסת חומרים; חומרים פולימריים; חומרים קרמיים; חומרים מרוכבים; הנדסת קורוזיה |
7 |
|
קריסטלוגרפיה בקרני X |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
מבוא למדע והנדסת חומרים |
6/8 |
|
חומרים חכמים3 |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
פיזיקה של חומרים; פיזיקה 2 |
6/8 |
|
חומרים לטמפרטורות גבוהות3 |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
מבוא למדע והנדסת חומרים; התנהגות מכאנית של חומרים |
5/7 |
|
חומרים מגנטיים3 |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
פיזיקה של חומרים |
6/8 |
|
מיקרוסקופית אלקטרונים סורקים (SEM) 3 |
2 |
- |
- |
2 |
2 |
|
7 |
|
חקר כשל הנדסי3 |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
מבוא למדע והנדסת חומרים; הנדסת קורוזיה (במקביל); התנהגות מכאנית של חומרים |
7 |
|
חיכוך ושחיקה של חומרים3 |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
מבוא למדע והנדסת חומרים; התנהגות מכאנית של חומרים |
7 |
|
סימטריה |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
קוונטים וקשר כימי; קורסי מתמטיקה של שנה א' |
7 |