המגמה להנדסת חשמל - תשפ"א
לימודי הנדסת חשמל מיועדים להכשיר את הדרג המוביל במחקר ובפיתוח תעשיות ההיי-טק של שנות ה-2000.
ייחודה של הנדסת החשמל והאלקטרוניקה הוא בכך שהיא מכילה מספר רב מאוד של עיסוקים הנדסיים-מדעיים המקיפים כמעט את כל תחומי התעשייה עתירת הידע. מהנדס חשמל ואלקטרוניקה יכול להשתלב בתעשייה המתקדמת במגוון תפקידים - מתכנון ופיתוח רכיבים אלקטרוניים, דרך תכנון ופיתוח מערכות תקשורת ובקרה ועד לפיתוח ויישום מחשבים.
המאפיין את הלימודים במסגרת אקדמית הוא שימת דגש על הבסיס התיאורטי-מדעי של מקצועות הלימוד. בגישה זו מוקנים לבוגר הכלים להתמודד עם כל טכנולוגיה עכשווית ועתידית. כמו כן מסוגלים הבוגרים להשתלב בלימודים לתארים מתקדמים ובמחקר בתחומי ההנדסה השונים וכן במדעים מדויקים - מתמטיקה, פיזיקה ומחשבים.
מבנה תוכנית הלימודים
|
השלב הראשון בתכנית הלימודים מוקדש להקניית התשתית הפיזיקלית והכלים המתמטיים הדרושים לסטודנט בהמשך לימודיו ובפעילותו העתידה כמהנדס, וללימוד מקצועות בסיסיים במדעי ההנדסה.
לסטודנט ניתנת האפשרות לבחור במספר תחומי התמחות ספציפיים בהתאם לנטיותיו האישיות. הבחירה מתבצעת מבין מסלולי ההתמחות הבאים, שמאפשרים לסטודנט להעמיק ולבסס את הידע שלו במגוון נושאים בהנדסת חשמל: מחשבים, תקשורת, בקרה, עיבוד אותות, התקנים אלקטרוניים, אלקטרואופטיקה, קרינה וגלים, אנרגיה ומערכות הספק, ביו-אלקטרוניקה וחומרים. כן ניתנת אפשרות לסטודנט להרחיב ידיעותיו במקצועות הנדסיים אחרים, או להשלימן ולבססן בלימודים נוספים במתמטיקה או במדעים מדויקים.
לימוד במעבדה מהווה חלק אינטגרלי של תכנית הלימודים ומיועד להמחיש ולבסס את החומר העיוני הנלמד בהרצאות ולהקנות לסטודנט ניסיון וגישה ישירה למכשירים, לרכיבים ולמערכות, שבאמצעותם מיישם המהנדס את רעיונותיו. בנוסף, כל סטודנט נדרש לבצע פרויקט הנדסי שבו הוא יכול להביא לידי ביטוי את הידע שרכש במהלך לימודיו.
זכאות לתואר |
הסטודנט נדרש לצבור 177 שעות, כולל 4 שעות קורס הומניים*, (בנוסף יש ללמוד עוד 6 שעות קורסי העשרה מתכנית "כלים שלובים").
ניתן להעריך, שסטודנט ברמה ממוצעת מסוגל להשלים את לימודיו בתכנית הרגילה בארבע שנים (שמונה סמסטרים) ותכנית הלימודים המומלצת שלהלן מבוססת על פרק זמן זה.
……
בוגרי התכנית יקבלו תואר ראשון (B.Sc.) בהנדסת חשמל.
תוכנית לימודים |
---|
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
כלים מתמטיים לפיזיקה |
2 |
2 |
- |
4 |
3.5 |
|
|
מכניקה קלאסית להנדסת חשמל |
4 |
2 |
- |
6 |
5.5 |
כלים מתמטיים לפיזיקה |
|
אלגברה לינארית |
5 |
2 |
- |
7 |
6.5 |
|
|
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי 1ב' |
4 |
2 |
- |
6 |
5.5 |
|
|
תכנות - פייתון |
2 |
2 |
- |
4 |
3.5 |
|
|
|
סה"כ |
17 |
10 |
- |
27 |
24.5 |
|
סמסטר 2 |
|||||||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
משוואות דיפרנציאליות רגילות |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי 1ב'; אלגברה לינארית |
|
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי 2ב' |
4 |
2 |
- |
6 |
5.5 |
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי 1ב'; אלגברה לינארית |
|
פיזיקה (2) |
4 |
2 |
- |
6 |
5.5 |
מכניקה קלאסית להנדסת חשמל |
|
מערכות לוגיות ספרתיות |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אלגברה לינארית |
|
|
קורס הומני |
|
|
|
2 |
2 |
|
|
סה"כ |
14 |
6 |
- |
22 |
21 |
|
סמסטר 3 |
|||||||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
מעבדה בפיזיקה |
- |
- |
2 |
2 |
2 |
|
|
מבוא להסתברות וסטטיסטיקה |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי 2ב' |
|
אנליזה הרמונית |
2 |
1 |
- |
3 |
3 |
חשבון דיפ' ואינטגרלי 2ב'; מד"ר; פונקציות מרוכבות |
|
פונקציות מרוכבות |
2 |
1 |
- |
3 |
3 |
אלגברה לינארית; חשבון דיפ' ואינטגרלי 2ב' |
|
פיזיקה קוונטית ומצב מוצק |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מע' בפיזיקה; פיזיקה (2); |
|
מעגלים ומערכות לינאריות |
4 |
2 |
- |
6 |
5.5 |
משוואות דיפרנציאליות רגילות; פיזיקה 2 |
|
|
סה"כ |
14 |
6 |
2 |
22 |
21.5 |
|
סמסטר 4 |
|||||||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
משוואות דיפרנציאליות חלקיות |
2 |
1 |
- |
3 |
3 |
מד"ר; פונקציות מרוכבות; אנליזה הרמונית. |
|
התקנים אלקטרוניים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
פיזיקה קוונטית ומצב מוצק |
|
מבני נתונים ואלגוריתמים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
פייתון; מערכות לוגיות ספרתיות |
|
שדות אלקטרומגנטיים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אנליזה הרמונית; פיזיקה (2); משוואות דיפרנציאליות חלקיות |
|
אותות אקראיים ורעש |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבוא להסתברות וסטטיסטיקה |
|
אותות ומערכות |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אנליזה הרמונית; מעגלים ומערכות לינאריות |
|
|
סה"כ |
17 |
6 |
- |
23 |
23 |
|
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
מעגלים אלקטרוניים אנלוגיים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
התקנים אלקטרוניים; מעגלים ומערכות לינאריות |
|
תמסורת גלים ומערכות מפולגות |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
שדות אלקטרומגנטיים
|
|
מבוא לתורת הבקרה |
2 |
1 |
- |
3 |
3 |
מעגלים ומערכות לינאריות |
|
|
2 קורסי מסלול |
|
|
|
8 |
8 |
|
|
קורס הומני |
|
|
|
2 |
2 |
|
|
סה"כ |
8 |
3 |
|
21 |
21 |
|
1 תלמידי מחזור אביב יוכלו ללמוד בסמסטר 5 קורס מסלול אחד
סמסטר 6
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
מעגלים אלקטרוניים ספרתיים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מערכות לוגיות ספרתיות; מעגלים אלקט' אנלוגיים |
|
אלקטרוניקה - מעבדה (1) |
- |
- |
4 |
4 |
2 |
מעגלים אלקטרוניים אנלוגיים; התקנים אלקטרוניים; תמסורת גלים ומערכות מפולגות |
|
|
4 קורסי מסלול |
- |
- |
- |
16 |
16 |
|
|
סה"כ |
3 |
1 |
4 |
24 |
22 |
|
סמסטר 7 |
|||||||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
אלקטרוניקה - מעבדה (2) |
- |
- |
4 |
4 |
2 |
מעגלים אלקטרוניים אנלוגיים; אלקטרוניקה מעבדה (1) |
|
פרויקט גמר שלב א' |
- |
- |
- |
- |
- |
130 שעות |
|
|
3 קורסי מסלול |
- |
- |
- |
12 |
12 |
|
|
סה"כ |
|
|
4 |
16 |
14 |
|
סמסטר 8
|
|||||||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
פרויקט גמר שלב ב' |
- |
- |
- |
4 |
6 |
מותנה במעבר פרויקט גמר שלב א' |
|
|
3 קורסי מסלול |
- |
- |
- |
12 |
12 |
|
|
2 מעבדות מתקדמות |
- |
- |
- |
6 |
3 |
|
|
סה"כ |
|
|
- |
22 |
21 |
|
פרויקט מחקר למצטיינים |
מטרת הפרויקט |
לאפשר לסטודנטים מצטיינים להשתלב בעבודה מחקרית ברמה גבוהה כבר במהלך התואר הראשון. הפרויקט למצטיינים מחליף את פרויקט הגמר הרגיל לתואר ראשון.
כללי הפרויקט |
- הקבלה לפרויקט מחקר למצטיינים תעשה בסיום סמסטר שלישי ל-5 אחוז העליונים בתכנית חשמל אלקטרוניקה וחשמל אלקטרוניקה ומדעי המחשב ו-15 אחוז העליונים מחשמל אלקטרוניקה ופיזיקה.
- את הפרויקט המחקרי ניתן יהיה להתחיל בסמסטר הרביעי ללימודים. משך הפרויקט 1-4 סמסטרים.
- התקשרות בין מנחים לסטודנטים תתבצע בצורה אישית ויזומה על ידי הסטודנט.
- בתוך חצי שנה מתחילת העבודה על הפרויקט, יהיה המנחה מחויב להצהיר כי הסטודנט יקבל ציון בעבור עבודת המחקר עד תום הזמן המיועד למחקר (גם אם בסופו של דבר לא יגיעו לתוצרים מחקריים המיועדים לפרסום כמו כתיבת מאמר – ראו סעיף 7).
- סטודנטים יוכלו להחליף פרויקט/מנחה כל עוד נותרה להם שנה לסיום הלימודים.
- פרויקט יוכל להיות מאויש גם על ידי זוג סטודנטים.
תוצרי הפרויקט |
מסלולי בחירה |
במסלולי הבחירה יש לצבור סה"כ 9 קורסים (לא כולל מעבדות) שמתוכם לפחות שלושה קורסים מוגדרים "קורס ליבה" - משלושה מסלולים שונים.
יש להשלים 2 מעבדות מתקדמות בשני מסלולים שונים, ובתנאי שיש לתלמיד את דרישות הקדם למעבדה.
לצורך מילוי מכסת השעות לתואר (177 שעות) רשאי התלמיד לבחור קורסים מרשימת קורסי המסלול או קורסים מתקדמים ממחלקות אחרות בפקולטה, או קורסים המוצעים ע"י הפקולטה למדעים מדויקים, או מרשימת הקורסים ללימודי תואר שני.
ההשתתפות בקורסי תואר שני מחייבת אישור המורה וראש המגמה.
מסלול תקשורת
תחום התקשורת חובק מגוון רחב ביותר של נושאים, חלקם בעלי אופי של דיסציפלינה מדעית וחלקם חדשניים ומתפתחים בקצב מהיר המוכתב ע"י התפתחות טכנולוגית נמרצת. הידע, המוקנה ע"י לימוד קורסים בנושא התקשורת, חיוני הן עבור העוסקים בפיתוח מוצרים המשמשים לתקשורת אלקטרונית והן לצורך התמודדות עם בעיות הקשורות בתחומים אחרים, כגון עיבוד אותות, בקרה ומחשבים.
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמסטר רגיל אביב |
|
תורת האינפורמציה1 |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
אותות אקראיים ורעש |
7 |
8 |
|
עקרונות קידוד וגילוי בתקשורת1 |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
תקשורת ספרתית |
8 |
7 |
|
מבוא ללמידת מכונה 2 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אותות אקראיים ורעש |
7/8 |
7/8 |
|
מערכות תקשורת (קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אותות אקראיים ורעש |
6 |
7 |
|
תקשורת ספרתית (קורס ליבה) 3 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אותות אקראיים ורעש |
7 |
6 |
|
העברה ספרתית של אותות 4 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
תקשורת ספרתית |
8 |
7 |
|
מבוא לקודים לתיקון שגיאות4 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אותות אקראיים ורעש |
7 |
8 |
|
מעגלי תקשורת |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מעגלים אלקט' אנלוגיים; מער' תקשורת |
7 |
8 |
|
מעבדה מתקדמת בתקשורת |
- |
- |
3 |
3 |
1.5 |
מערכות תקשורת |
7/8 |
8 |
|
מבוא לתקשורת מחשבים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבנה המחשב |
8 |
7 |
|
מבוא לתקשורת אופטית |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
תמסורת גלים ומערכות מפולגות; אותות אקראיים ורעש |
8 |
7 |
1 קורס תואר שני
2 הקורס יינתן באנגלית בסמסטר ב
3 הקורס יינתן באנגלית
4. לא יינתן בתשפ"א
מסלול עיבוד אותות
תחום זה כיום הוא בעל חשיבות מרכזית במגוון רחב של שטחים ושימושים הכוללים תקשורת ספרתית, עיבוד אותות דיבור, עיבוד תמונות, הנדסה רפואית, מערכות צבאיות ועוד. ההתפתחות האקספוננציאלית באמצעי המחשוב והמזעור מאפשרים שימוש בטכניקות עיבוד אותות מתקדמות לצורך פתרון בעיות ופיתוח מוצרים מתוחכמים. מטרת המסלול היא להקנות מושגים וידע בסיסי בעיבוד אותות על תחומיו המגוונים, הן בהיבט התיאורטי והן בהיבט המעשי. המעבדה הנלווית עוסקת במימוש שיטות עיבוד אותות על גבי מעבד האות הייעודי, ה-DSP. המסלול מקנה ידע בסיסי הכרחי למהנדס המתעתד לעסוק במחקר או בפיתוח בתעשיית ההי‑טק בתחום עיבוד אותות על היבטיו הרבים והמגוונים.
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמסטר רגיל אביב |
|
תורת השערוך1 |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
אותות אקראיים ורעש |
6/8 |
7 |
|
למידה עמוקה1 |
2 |
- |
- |
2 |
2 |
באישור מרצה הקורס |
7 |
8 |
|
מבוא לעיבוד ספרתי של אותות (קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אותות ומערכות |
6 |
5/7 |
|
מבוא לעיבוד אותות סטטיסטי (קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אותות אקראיים ורעש; מבוא לעיבוד ספרתי של אותות |
7 |
6/8 |
|
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
תקשורת ספרתית |
8 |
7 |
||
מעבדה מתקדמת לעיבוד ספרתי של אותות3 |
- |
- |
3 |
3 |
1.5 |
מבוא לעיבוד אותות סטטיסטי |
7 |
8 |
|
עיבוד תמונות (קורס ליבה) |
3 |
- |
1 |
4 |
4 |
אותות אקראיים ורעש; מבוא לעיבוד ספרתי של אותות |
7 |
6/8 |
|
עיבוד וניתוח וידאו5 |
3 |
- |
1 |
4 |
4 |
עיבוד תמונות |
8 |
7 |
|
מבוא ללמידת מכונה 2
|
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אותות אקראיים ורעש |
7/8 |
7/8 |
|
מעבדה מתקדמת בעיבוד תמונות |
- |
- |
3 |
3 |
1.5 |
עיבוד תמונות |
8 |
7 |
|
|
מערכות הדמיה ועיבוד אופטי של נתונים4 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אופטיקה קלאסית |
7 |
8 |
3 סטודנטים ממחזור אביב, שרוצים ללמוד את "העברה ספרתית של אותות", או את "מעבדה מתקדמת לעיבוד
ספרתי של אותות", צריכים ללמוד את "מבוא לעיבוד ספרתי של אותות" בסמסטר 5.
4 סטודנטים ממחזור אביב, שרוצים ללמוד את הקורס "מערכות הדמיה ועיבוד אופטי של נתונים" יכולים ללמוד את הקורס במקביל עם הקורס "אופטיקה קלאסית" באישור המרצה.
5. לא יינתן בתשפ"א
מסלול מחשבים
מסלול זה מקנה ידע מתקדם בחומרה ובתוכנה.
שני הקורסים "מבנה המחשב" ו"ארכיטקטורה של מחשבים" עוסקים בחומרה, מרכיבים ספרתיים ועד למחשוב מקבילי. הקורס "מבוא לתכנות מערכות" עוסק בעקרונות של מערכות הפעלה ובמהדרים.
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמסטר |
|
רגיל |
אביב |
||||||||
מבוא לאבטחת מידע |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
הרישום כפוף לאישור מרצה הקורס – מס' מקומות מוגבל; מבנה המחשב; מבוא לתכנות מערכות |
6/8 |
7 |
|
תכנון וניתוח אלגוריתמים1 |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
מבנה נתונים ואלגוריתמים |
7 |
8 |
|
למידה עמוקה1 |
2 |
- |
- |
2 |
2 |
באישור מרצה הקורס |
7 |
8 |
|
מבוא לקודים לתיקון שגיאות4 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אותות אקראיים ורעש |
7 |
8 |
|
עיבוד תמונות |
3 |
- |
1 |
4 |
3.5 |
אותות אקראיים ורעש; מבוא לעיבוד ספרתי של אותות; |
7 |
6/8 |
|
מבוא ללמידת מכונה 2 |
3 |
1 |
|
4 |
4 |
אותות אקראיים ורעש |
7/8 |
7/8 |
|
מבנה המחשב |
2 |
2 |
- |
4 |
3.5 |
מבני נתונים ואלגוריתמים; מער' לוגיות ספרתיות |
5/6 |
5/6 |
|
מבוא לתכנות מערכות |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבני נתונים ואלגוריתמים; |
7 |
6/8 |
|
ארכיטקטורה של מחשבים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבנה המחשב |
7 |
6/8 |
|
מבוא לתקשורת מחשבים3 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבנה המחשב; |
8 |
7 |
|
מעבדה מתקדמת בארכיטקטורת-מחשבים3 |
- |
- |
3 |
3 |
1.5 |
מבנה המחשב, ארכיטקטורה של מחשבים |
7 |
8 |
|
מעבדה מתקדמת בתקשורת מחשבים |
- |
1 |
2 |
3 |
1.5 |
מבוא לתקשורת מחשבים או אישור מאחראי מעבדה |
7/8 |
7/8 |
|
מעבדה מתקדמת במבנה המחשב3 |
- |
1 |
3 |
4 |
2 |
מבנה המחשב |
7/8 |
7/8 |
|
מעבדה מתקדמת בשפת C |
|
1 |
3 |
4 |
2 |
תכנותC ; מבני נתונים |
7/8 |
7/8 |
|
מבוא לתכנון מעגלי VLSI |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מערכות לוגיות ספרתיות; התקנים אלקטרוניים; מעגלים ספרתיים |
6/8 |
7 |
|
0512-1820 | תכנות 2 – שפת C | 2 | 2 | - | 4 | 3 | תכנות – פייתון | 7/8 | 7/8 |
3. סטודנטים ממחזור אביב שמעוניינים ללמוד את "מבוא לתקשורת מחשבים", או את "מעבדה מתקדמת בארכיטקטורת מחשבים", או את "מעבדה מתקדמת במבנה המחשב", צריכים ללמוד את "מבנה המחשב" בסמסטר 5. שתי המעבדות (ארכיטקטורת מחשבים ומבנה המחשב) נחשבות כמעבדה מתקדמת במסלול ומספיק לבחור באחת מהן. ניתן לבחור בשתיהן לצורך השלמת מכסת שעות לתואר.
4. לא יינתן בתשפ"א
מסלול בקרה
תחום הבקרה משתרע על מגוון רחב מאד של תחומים תעשייתיים וכמעט בכל תחום שבו יש צורך לבצע החלטות בזמן אמת. לדוגמה: מערכות ייצור, רובוטיקה, כלי טייס, מערכות משולבות מכניקה ואלקטרוניקה, רוב המערכות הדינמיות והמערכות הכימיות. בכל המערכות הנ"ל משולב תהליך בקרה (Feedback). מבנה הקורסים והחומר הנלמד מכשירים את הסטודנט לראיה כוללת אנליטית ומסודרת לניתוח ותכנון בקרה במגוון רחב מאד של תחומים, כולל שימוש בכלי תכנון (תכנה) המתקדמים ביותר הקיימים בעולם.
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמסטר מחזור רגיל אביב |
|
מבוא ללמידת מכונה [1]
|
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אותות אקראיים ורעש |
7/8 |
7/8 |
|
מעבדת בקרה [2] |
- |
- |
2 |
2 |
1 |
מבוא לתורת הבקרה |
6/7 |
7/8 |
|
מבוא לבקרה ספרתית |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבוא לתורת הבקרה |
6/8 |
7 |
|
מבוא לבקרה לינארית מודרנית (קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבוא לתורת הבקרה; |
6/8 |
5/7 |
|
מערכות משוב שימושיות |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבוא לתורת הבקרה |
7 |
6/8 |
|
מעבדה מתקדמת בבקרה |
- |
- |
3 |
3 |
1.5 |
מע' בבקרה; מבוא לבקרה לינארית מודרנית; מערכות משוב שימושיות. |
7/8 |
7/8 |
|
מבוא לרובוטיקה3] |
3 |
- |
- |
3 |
2.5 |
פיזיקה קלאסית 1; מבוא לתורת הבקרה |
7 |
6/8 |
מסלול אנרגיה ואלקטרוניקת הספק
מסלול זה עוסק במעגלים אלקטרוניים לוויסות הספק, ממירי הספק ממותגים בתדר גבוה להמרת הספק, ac-dc, dc-dc, ו- dc-ac, הן בשיקולי בקרה והן בשיקולים טופולוגיים. בתחום ההינע האלקטרוני, מטפלים בהיבטים מערכתיים של מנועים, עומסים, מגברי הספק להפעלת המנועים. תחום הזרם החזק עוסק בייצור, העברה וחלוקה
של הספק חשמלי, בשיקולים טכנו-כלכליים, במערכות הספק למתחים גבוהים ונמוכים, בתנאי תפעול רגילים ובתנאי תפעול תוך תקלות והפרעות.
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמסטר מחזור |
|
רגיל | אביב | ||||||||
0512.3571 | המרת אנרגיה | 3 | 1 | - | 4 | 4 | מעגלים ומערכות ליניאריות סמסטר | 7 | 6/8 |
מערכות משוב שימושיות |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבוא לתורת הבקרה |
7 |
6/8 |
|
הנע חשמלי של מנועים (קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
המרת אנרגיה |
7 |
6/8 |
|
ממירים ממותגים בתדר גבוה |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבוא למערכות לינאריות; המרת אנרגיה |
6/8 |
5/7 |
|
תפעול מערכות הספק בתנאים א-נורמליים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
בעיות טכנו- כלכליות של מערכות הספק |
7 |
8 |
|
בעיות טכנו-כלכליות |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
המרת אנרגיה |
6/8 |
7 |
|
אלקטרוניקת הספק |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
המרת אנרגיה |
7 |
6/8 |
|
מעבדה מתקדמת בהמרת אנרגיה |
- |
- |
3 |
3 |
1.5 |
המרת אנרגיה; מעבדה בהמרת אנרגיה |
7/8 |
7/8 |
להלן רשימת הקורסים הנדרשים על מנת להירשם בפנקס המהנדסים במדור זרם חזק. כמו כן, ישנה גם דרישה לבצע פרויקט גמר בתחום של זרם חזק -
0512-2525 - שדות אלקטרומגנטיים
0512-3571 - המרת אנרגיה
0512-3572 - המעבדה להמרת אנרגיה
0512-3673 - הנע אלקטרוני של מנועים
0512-3674 - בעיות טכנו כלכליות של מערכות הספק
0512-4504 - תפעול מערכות הספק בתנאים א-נורמליים
0512-4503 - ממירים ממותגים בתדר גבוה
0510-7507 - התקני מתח נמוך
0510.7508 - התקני מתח גבוה
יש לשים לב כי התנאים לקבל רישיון אינם נקבעים ע"י האוניברסיטה כי אם ע"י האחראי על מתן רישיונות במשרד העבודה והם עשויים להשתנות ע"י משרד העבודה, והאוניברסיטה אינה אחראית לכך.
מסלול אלקטרו-אופטיקה
מערכות אלקטרו-אופטיות ממלאות כיום תפקידים מרכזיים בחישה, אחסון נתונים ותקשורת, כאשר צפויים בעתיד יישומים אחרים בנושא עיבוד אותות.
מטרת המסלול היא הקניית מושגים וידע בסיסי בהתקנים ומערכות אלקטרו-אופטיות. המעבדה המתקדמת מאפשרת חשיפה ישירה לחלק ממערכות אלו.
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמסטר מחזור |
|
רגיל | אביב | ||||||||
מבוא ללייזרים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
תמסורת גלים ומערכות מפולגות; פיזיקה קוואנטית ומצב מוצק |
7 |
6/8 |
|
מבוא לתקשורת אופטית (קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
תמסורת גלים ומערכות מפולגות; אותות אקראיים ורעש |
8 |
7 |
|
מערכות הדמיה ועיבוד אופטי של נתונים1 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אופטיקה קלאסית |
7 |
8 |
|
אופטיקה קלאסית (קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
תמסורת גלים ומערכות מפולגות או שדות וגלים אלקטרומגנטיים |
6 |
7 |
|
מעבדה מתקדמת באלקטרו-אופטיקה |
- |
- |
3 |
3 |
1.5 |
אופטיקה קלאסית |
7/8 |
8 |
|
התקני מצב מוצק |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
התקנים אלקטרוניים |
8 |
7 |
|
התפשטות ופיזור גלים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
תמסורת גלים ומערכות מפולגות |
7 |
6/8 |
|
אנליזה נומרית |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
תכנות – פייתון ; משוואות דיפרנציאליות רגילות |
7/8 |
7/8 |
1 סטודנטים ממחזור אביב, שרוצים ללמוד את הקורס "מערכות הדמיה ועיבוד אופטי של נתונים", יכולים ללמוד את הקורס במקביל עם הקורס "אופטיקה קלאסית" באישור המרצה.
מסלול התקנים אלקטרוניים
המסלול מיועד לסטודנטים המתכננים להשתלב בתעשיית המיקרואלקטרוניקה, אחת מתעשיות "הצמיחה" הגדולות בעולם, בתפקידי ייצור, תכנון, בקרה ומו"פ. ניתן בו רקע מתאים על התקנים וחומרים אלקטרוניים, שיטות ייצור ותכנון. הקורסים מרחיבים ומעמיקים את הידע שהושג בקורסים הבסיסיים.
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמסטר מחזור |
|
רגיל | אביב | ||||||||
מבוא ללייזרים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
תמסורת גלים ומערכות מפולגות; פיזיקה קוואנטית ומצב מוצק |
7 |
6/8 |
|
טכנולוגיות מיקרו וננו אלקטרוניקה 1 |
3 |
1 |
|
4 |
4 |
התקנים אלקטרוניים |
7 |
6/8 |
|
מבוא למערכות מיקרו – אלקטרוניות –מכניות |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
פיזיקה קוואנטית ומצב מוצק |
6/8 |
7 |
|
מבוא לתכנון מעגלי VLSI (קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מערכות לוגיות ספרתיות; התקנים אלקטרוניים; מעגלים ספרתיים |
6/8 |
7 |
|
התקני מצב מוצק (קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
התקנים אלקטרוניים |
8 |
5/7 |
|
התקנים אלקטרוניים מתקדמים (קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
התקנים אלקטרוניים |
6 |
5/7 |
|
מעגלים אנלוגיים משולבים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מעגלים אלקטרוניים אנלוגיים |
7 |
6/8 |
|
מעבדה מתקדמת להתקנים |
- |
- |
3 |
3 |
1.5 |
התקנים אלקטרוניים מתקדמים; תמסורת גלים ומערכות מפולגות |
7/8 |
7/8 |
|
התקני מיקרוגלים אקטיביים |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
תמסורת גלים ומערכות מפולגות; התקנים אלקטרוניים |
8 |
7 |
1 הקורס יינתן באנגלית
מסלול אלקטרומגנטיות וקרינה
גלים אלקטרומגנטיים משמשים להעברת אינפורמציה במערכות שידור-קליטה ובמערכות חישה שונות. מסלול זה עוסק בשיטות אנליזה, תכנון ומימוש של מערכות אלקטרומגנטיות בתדרי רדיו, מיקרוגל וגלים מילימטריים, החל מרמת המקורות, דרך מערכות התמסורת ומעגלי המיקרוגל, הרכיבים והאנטנות, וכלה בהתפשטות הגל ופיזורו ממטרות. המסלול מקנה הכשרה בסיסית למהנדסי מיקרוגל ואנטנות, מיועד גם לאנשי מערכות כגון תקשורת ומכ"ם, ומתאים גם לאנשי אלקטרו-אופטיקה.
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמסטר מחזור |
|
רגיל | אביב | ||||||||
הנדסת מיקרוגלים (קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
תמסורת גלים ומערכות מפולגות או שדות וגלים אלקטרומגנטיים |
6 |
7 |
|
התקני מיקרוגלים פסיביים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
הנדסת מיקרוגלים |
7 |
8 |
|
התקני מיקרוגלים אקטיביים |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
תמסורת גלים ומערכות מפולגות; התקנים אלקטרוניים |
8 |
7 |
|
אנטנות וקרינה |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
תמסורת גלים ומערכות מפולגות |
7 |
6/8 |
|
התפשטות ופיזור גלים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
תמסורת גלים ומערכות מפולגות |
7 |
6/8 |
|
מעבדה מתקדמת למיקרוגלים |
- |
- |
3 |
3 |
1.5 |
הנדסת מיקרוגלים |
7/8 |
7/8 |
|
05092804 |
אנליזה נומרית |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
תכנות – פייתון ; משוואות |
7/8 |
7/8 |
המסלול פותח בפני הסטודנט חלון לעולם הרפואה ומדעי החיים. ההתפתחות הטכנולוגית המרשימה בתחומי המחקר, האבחון והטיפול הרפואיים, מעמידה את המהנדס כחלק בלתי נפרד מפעילויות אלו. המסלול מקיף את הנושאים: הכרת מערכות פיזיולוגיות, מכשור רפואי, עקרונות של מדידות רפואיות ויישומים שונים של טכנולוגיה מתקדמת ברפואה, כמו מערכות הדמאה רפואיות ושימושי לייזר ברפואה. יוצגו גם שיטות עיבוד אות ותמונה אופייניים ליישומים ברפואה, כמו עיבוד אותות של גלי מוח וגלים חשמליים שנוצרים על ידי הלב ומערכות שרירים. המסלול מהווה גם בסיס מצוין למעוניינים בתואר שני בהנדסה ביו-רפואית.
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמסטר |
|
רגיל | אביב | ||||||||
מעבדה מתקדמת בביו-אלקטרוניקה * |
- |
- |
4 |
4 |
3.5 |
ביולוגיה מולקולרית |
7 |
8 |
|
ביולוגיה מולקולרית והנדסה גנטית |
4 |
|
|
4 |
4 |
|
6/8 |
5/7 |
|
|
מבוא ללייזרים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
פיזיקה קוואנטית ומצב מוצק; תמסורת גלים ומערכות מפולגות |
7 |
6/8 |
|
התפשטות גלים ברקמות ביולוגיות(קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבוא ללייזרים |
7 |
6/8 |
עיבוד תמונות |
3 |
- |
1 |
4 |
3.5 |
אותות אקראיים ורעש; מבוא לעיבוד ספרתי של אותות |
7 |
6/8 |
|
עיבוד תמונות רפואיות (2) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
עיבוד תמונות |
8 |
7 |
|
אנטומיה ופיזיולוגיה למהנדסים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
|
6 |
5/7 |
|
מבוא לביופיזיקה והנדסה של התא |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
ביולוגיה מולקולרית והנדסה גנטית |
8 |
7 |
|
אותות חשמליים והולכה חשמלית בתאים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
ביולוגיה מולקולרית והנדסה גנטית |
7 |
6/8 |
מסלול חומרים
חקר חומרים הוא, ככל הנראה, התחום המדעי-טכנולוגי הקדום ביותר. השפעת החומרים על התפתחות האדם באה לידי ביטוי בקריאת תקופות שונות בהיסטוריה על-שם החומרים שאפשרו זאת. פיתוח חומרים חדשים, שיפור תכונותיהם של חומרים קיימים ופיתוח תהליכים חדשים להפקת חומרים, עיבודם וחיבורם הפכו בעשורים האחרונים צוואר בקבוק בפיתוח טכנולוגיות שונות (לדוגמה, מנועי טורבינה לתעופה, מערכות להפקת מגה-אנרגיה, סיבים אופטיים לטלקומוניקציה, רכיבים למיקרו-אלקטרוניקה, וכו'). הצפי הוא, שתפקיד מרכזי זה של תחום החומרים יימשך, תוך השפעה משמעותית על הכלכלה ועל איכות הסביבה. בעידן הננו-טכנולוגיה, לפיתוח חומרים חדשים וטכנולוגיות מזעור יש תפקיד מרכזי. לכן, חברות טכנולוגיה עילית מפנות בעידן המודרני תשומת לב הולכת וגוברת לתחום החומרים.
גם באוניברסיטת תל-אביב, תחום זה מתפתח במהרה, במיוחד בתארים מתקדמים. מטרות מסלול החומרים לחשוף את הסטודנטים לעולם המרתק של מדע והנדסת חומרים, ולהקנות להם בסיס ידע טוב יותר ומכנה משותף גדול יותר במידה שיבחרו בעתיד בלימודי תואר שני ושלישי בתכנית הבין-פקולטית באוניברסיטת תל-אביב.
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
סמסטר מחזור |
|
רגיל | אביב | ||||||||
כימיה בסיסית להנדסה |
2 |
1 |
- |
3 |
3 |
-- |
7 |
8 |
|
פיזיקה מתקדמת של מוליכים למחצה |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
התקנים אלקטרונים |
8 |
7 |
|
מבוא למדע והנדסת חומרים (קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
כימיה בסיסית להנדסה |
8 |
7 |
|
פיזיקה של חומרים (קורס ליבה) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מוליכים למחצה |
7 |
8 |
|
מבוא למדע חישוב בחומרים |
3 |
2 |
- |
5 |
4.5 |
מבוא למדע והנדסת חומרים |
8 |
7 |
|
חומרים מגנטיים |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
פיזיקה 2; פיזיקה של חומרים |
7 |
8 |
|
חומרים חכמים |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
מבוא למדע והנדסת חומרים |
8 |
7 |
|
מיקרוסקופית אלקטרונים סורקים |
2 |
- |
- |
2 |
2 |
-- |
8 |
7 |
[1] הקורס יינתן באנגלית בסמסטר ב
[2] מעבדה להשלמת שעות וקדם למעבדה המתקדמת בבקרה
[3] הקורס לא יינתן בתש"ף
4 מספר המקומות בקורסים של הנדסה ביו-רפואית מוגבל.
רשימת פטורים לבעלי תואר הנדסאי
הפטור יינתן על סמך ציון ממוצע 80 לפחות בבחינות הגמר הממשלתיות (לא כולל פרויקט).
הנדסאי חשמל ואלקטרוניקה:
0512.3513 מעגלים אלקטרוניים אנלוגיים
0512.3514 מעגלים אלקטרוניים ספרתיים
0512.3561 מערכות לוגיות ספרתיות
0512.3591 מעבדה באלקטרוניקה 1
0512.3592 מעבדה באלקטרוניקה 2
0512.3593 מעבדה באלקטרוניקה 3
0512.4000 פרויקט
0512.3513 מעגלים אלקטרוניים אנלוגיים
הנדסאי מחשבים:
0512.3561 מערכות לוגיות ספרתיות
0512.4000 פרויקט