המגמה להנדסה מכנית
מגמה להנדסה מכנית
תפקידו וייעודו של המהנדס המכני נמצאים בתהליך מתמיד של התחדשות. הכשרתו של המהנדס המכני מאפשרת לו לעסוק במגוון רחב של תפקידים בנושאים הכוללים: מחקר ופיתוח, תכנון, ייצור, ניהול הנדסי ואחזקה. ההכשרה הבסיסית שמקנים הלימודים במגמה להנדסה מכנית מאפשר לבוגרים לעסוק בקשת רחבה של תחומים, כגון: הנדסת אווירונאוטיקה, הנדסת אניות ואוקינוגרפיה, הנדסה גרעינית, הנדסה אזרחית, הנדסת חומרים, הנדסת סביבה, הנדסת מכטרוניקה ורובוטיקה, זיווד אלקטרוני, הנדסת מחשבים והנדסה ביו-רפואית, בנוסף לתחומים הקלאסיים של המהנדס המכני.
בעידן המודרני ההנדסה המכנית מושפעת באופן מכריע מהתפתחות אמצעי המחשוב. כלי רכב, מטוסים, כלי שייט, רובוטים, מכונות ייצור, תחנות כוח, מערכות מיזוג אוויר ולעיתים אף מבנים כגון גשרים, סכרים ובניינים חכמים - מופעלים, מבוקרים ומתוחזקים בעזרת מחשב. תהליכים רבים בתעשייה בת זמננו נמצאים תחת בקרה ממוחשבת. גם התיכון וגם הייצור המכני נעשים כיום בכלים ממוחשבים (תיב"ם). במקביל לתכנון המכני הקלאסי מתפתח בשנים האחרונות שטח חדש של תכנון מכטרוני. המכטרוניקה, המשלבת מכניקה, אלקטרוניקה ומחשבים, היא פועל יוצא של מהפיכת המחשוב.
חומר הלימודים המעודכן ומעבדות מתקדמות, כגון: מעבדות המחשוב, הבקרה, הרובוטיקה, המכטרוניקה, המעבדה להדמיית זרימה ממוחשבת, המעבדה הניסיונית והחישובית של תכנון תרמי של ציוד אלקטרוני, הגרפיקה הממוחשבת והתיב"ם, מאפשרים לסטודנט לרכוש ידע במחשבים וללמוד את השפעתם על ההנדסה המכנית, הן בהקשר של שילוב מחשב ומכונה והן בהקשר של תיכון בעזרת מחשב.
תכנית הלימודים במגמה להנדסה מכנית הותאמה לצרכי העידן המודרני, תוך מתן גמישות בחירה אישית בנושאים רב-תחומיים רבים. מתוך שמונת הסמסטרים (ארבע שנים) כחמישה סמסטרים מוקדשים למקצועות חובה הכוללים: מקצועות יסוד במכניקה, מתמטיקה, מחשבים, פיזיקה, כימיה, חומרים, חשמל, אלקטרוניקה וכלכלה. החל מהסמסטר החמישי בוחר הסטודנט במסלולי התמחות.
לסטודנט מוצעים שמונה מסלולי התמחות. הבחירה האישית של הסטודנט במסלולי ההתמחות בהתאם לנטיותיו, תורמת לעיצוב אישיותו המקצועית ומאפשרת לו העמקה וביסוס הידע התיאורטי והמעשי שלו. במסגרת הפרוייקט השנתי המבוצע בשנת הלימודים האחרונה, ניתנת הזדמנות לסטודנט להוכיח את כישוריו ואת הידע שצבר הלכה למעשה, בנושא הקרוב ללבו, ובהנחיית מהנדסים מומחים מהתעשייה. לסטודנטים מצטיינים עשויה להיפתח האפשרות לעסוק בפרוייקט מחקר ופיתוח בהנחיית חוקר מתוך חברי הסגל האקדמי.
על מנת להיות זכאי לתואר, נדרש הסטודנט לצבור לפחות 185.5 שעות לימודי מגמה ו-6 שעות לימודי העשרה מתכנית "כלים שלובים".
בוגרי התוכנית יקבלו תואר ראשון (B.Sc.) בהנדסה מכנית.
המגמה להנדסה מכנית
תכנית לימודים
הערות:
א. חובות כלליים - ראה הנחיות בעמ' 39.
ב. דרישות הקדם המודגשות בקו ניתנות במקביל.
סמסטר 1
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
גרפיקה הנדסית |
1 |
2 |
2 |
5 |
3 |
|
|
אלגברה לינארית |
5 |
2 |
- |
7 |
6 |
|
|
|
חשבון דיפרנציאלי ואינטרגרלי 1ב' |
4 |
2 |
- |
6 |
5 |
|
כימיה בסיסית להנדסה |
2 |
1 |
- |
3 |
3 |
|
|
תכנות |
2 |
2 |
- |
4 |
3 |
|
|
מבוא להנדסה מכנית |
2 |
- |
- |
- |
- |
|
|
|
קורסי העשרה * |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|
סה"כ |
16 |
9 |
2 |
25 |
21 |
|
סמסטר 2
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
משוואות דיפרנציאליות רגילות |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
חשבון דיפרנציאלי ואינטרגרלי 1ב'; אלגברה לינארית |
|
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי 2ב' |
4 |
2 |
- |
6 |
5 |
חשבון דיפרנציאלי ואינטרגרלי 1ב'; אלגברה לינארית |
|
מעבדה בפיזיקה |
- |
- |
2 |
2 |
2 |
|
|
מכניקה של חלקיקים |
3 |
2 |
- |
5 |
4 |
|
|
סטטיקה של גוף קשיח |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מכניקה של חלקיקים |
|
מבוא למדע והנדסת חומרים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
כימיה בסיסית להנדסה |
|
מבוא למדע והנדסת חומרים - מעבדה |
|
|
1 |
1 |
0.5 |
מבוא למדע והנדסת חומרים |
|
|
סה"כ |
16 |
7 |
3 |
25 |
22 |
|
סמסטר 3
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
פיזיקה (2) |
4 |
2 |
- |
6 |
5 |
מכניקה של חלקיקים |
|
מבוא להסתברות וסטטיסטיקה |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי 2ב'; אלגברה לינארית |
|
פונקציות מרוכבות |
2 |
1 |
- |
3 |
2.5 |
מד"ר; חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי 2ב' |
|
דינמיקה של גוף קשיח |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
סטטיקה של גוף קשיח |
|
מכניקת המוצקים (1)* |
4 |
1 |
- |
5 |
4.5 |
משוואות דיפ' רגילות; סטטיקה של גוף קשיח |
|
תרמודינמיקה (1)* |
3 |
2 |
- |
5 |
4 |
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי 1ב'; כימיה בסיסית; מכניקה של חלקיקים |
|
|
סה"כ |
19 |
8 |
- |
27 |
23 |
|
סמסטר 4
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
אנליזה נומרית |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
תכנות, משוואות דיפ' רגילות |
|
אנליזה הרמונית |
2 |
1 |
- |
3 |
2.5 |
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי 2ב'; משוואות דיפ' רגילות; פונקציות מרוכבות |
|
משוואות דיפרנציאליות חלקיות |
2 |
1 |
- |
3 |
2.5 |
משוואות דיפ' רגילות; פונקציות מרוכבות; אנליזה הרמונית |
|
מבוא למעגלים, מערכות ואותות חשמליים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
פיזיקה (2); משוואות דיפר' רגילות |
|
מכניקת המוצקים (1)* |
4 |
1 |
- |
5 |
4.5 |
מד"ר; סטטיקה של גוף קשיח
|
|
מכניקת הזורמים (1)** |
4 |
1 |
- |
5 |
4.5 |
משוואות דיפרנציאליות רגילות; תרמודינמיקה(1); דינמיקה של גוף קשיח; מוצקים (1) |
|
תרמודינמיקה (1)* |
3 |
2 |
- |
5 |
4 |
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי 1ב'; כימיה בסיסית; מכניקה של חלקיקים |
|
|
סה"כ |
21 |
8 |
- |
29 |
25 |
|
החל מסמסטר 5 מציעה המגמה קורסי ליבה וקורסי התמחות - ראה עמוד 75.
סמסטר 5
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
המרת אנרגיה והנע חשמלי |
2 |
1 |
0.5 |
3.5 |
2.5 |
פיזיקה (2); מבוא למעגלים, מערכות ואותות חשמליים |
|
תכן מכני (1) |
2 |
2 |
- |
4 |
3 |
מכניקת המוצקים (1); מבוא למדע והנדסת חומרים; גרפיקה הנדסית |
|
מכניקת הזורמים (1) |
4 |
1 |
- |
5 |
4.5 |
משוואות דיפרנציאליות רגילות; תרמודינמיקה(1); דינמיקה של גוף קשיח |
|
מבוא לבקרה |
3 |
2 |
0.5 |
5.5 |
4.5 |
מבוא למעגלים ומערכות חשמליים |
|
מעבר חום* |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1); משוואות דיפרנציאליות חלקיות; אנליזה הרמונית; תרמודינמיקה (1) |
|
תהליכי עיבוד (1)* |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
גרפיקה הנדסית; מבוא למדע והנדסת חומרים; מעבדה בתהליכי עיבוד |
|
תהליכי עיבוד -(מעבדה) |
- |
- |
2 |
2 |
1 |
|
|
|
סה"כ |
17 |
7 |
3 |
27 |
22 |
|
סמסטר 6
|
|
אופן ההוראה |
|
|
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
אלקטרוניקה בסיסית |
3 |
1 |
1.5 |
5.5 |
4.5 |
מבוא למעגלים מערכות ואותות חשמליים |
|
מעבר חום* |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1); משוואות דיפרנציאליות חלקיות; אנליזה הרמונית; תרמודינמיקה (1) |
|
תהליכי עיבוד (1)* |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
גרפיקה הנדסית; מבוא למדע והנדסת חומרים; מעבדה בתהליכי עיבוד |
|
הנדסת ניסויים ומדידות - מעבדה |
2 |
- |
2 |
4 |
3 |
מבוא להסתברות וסטטיסטיקה; מכניקת הזורמים (1); אלקטרוניקה בסיסית |
|
|
סה"כ |
11 |
2 |
3.5 |
16.5 |
14 |
|
סמסטרים 8/7
|
|
אופן ההוראה |
|
|
ניתן |
|||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
בסמ' |
תיכון ופרוייקט (1) |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
136 ש"ס או באישור מנחה |
7 |
|
תיכון ופרוייקט (2) |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
תיכון ופרוייקט (1) |
8 |
|
מעבדה במכניקת המוצקים |
- |
- |
2 |
2 |
1.5 |
מבוא למדע והנדסת חומרים; מכניקת המוצקים (1) |
7/8 |
|
מעבדת זרימה ומעבר חום |
- |
- |
3 |
3 |
2 |
תרמודינמיקה (1); הנדסת ניסויים ומדידות-מעב'; מכניקת הזורמים (1); מעבר חום |
7 |
|
|
סה"כ |
6 |
- |
5 |
11 |
9.5 |
|
|
קורסי ליבה
הלימודים בשנים ג' ו-ד' כוללים קורסי חובה משותפים לכל הסטודנטים, קורסי ליבה וקורסי התמחות, עם אפשרויות בחירה על פי העדפות אישיות, על מנת להשלים את 185.5 שעות הלימוד בהנדסה (בנוסף ל-6 שעות של "כלים שלובים"), ולהגיע ל-191.5 שעות המזכות לתואר.
על כל תלמיד/ה ללמוד 6 קורסים מתוך רשימת 12 קורסי הליבה, כאשר חייבים לבחור לפחות קורס אחד מכל תת-קבוצה: זורמים, מוצקים ומערכות, ולפחות מעבדה מתקדמת אחת מהרשימה המצורפת. שאר הקורסים עד להשלמת המכסה לתואר יכולים להיות קורסי ליבה אחרים או קורסי התמחות.
מומלץ לכל תלמיד/ה להתמחות בלפחות תחום מקצועי ספציפי אחד. לשם כך ניתן להיעזר בפירוט רשימות הקורסים בהצעות למסלולים (עמודים 86-91). בבחירת תכנית הלימודים יש להתחשב בדרישות קדם לכל קורס, וכן מומלץ להתייעץ עם ראש המגמה או ראש תחום ההתמחות.
זורמים
מס' קורס |
שם הקורס |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמ' |
תרמודינמיקה (2) |
4 |
3.5 |
תרמודינמיקה (1) |
5 |
|
תהליכי מעבר חום וחומר* |
4 |
3.5 |
מעבר חום; מכניקת הזורמים (1) |
6 |
|
מכניקת הזורמים (2) |
4 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1) |
5 |
|
דינמיקת הגזים |
4 |
3.5 |
תרמודינמיקה (1); מכניקת הזורמים (1) |
8 |
מוצקים
מס' קורס |
שם הקורס |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמ' |
תורת התנודות |
4 |
3.5 |
דינמיקה של גוף קשיח; מכניקת המוצקים (2) |
7 |
|
מבוא לתורת האלסטיות |
4 |
4.5 |
מכניקת המוצקים (1) |
6 |
|
מבוא לאלמנטים סופיים |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1); מכניקת המוצקים (2) |
7 |
|
מכניקת המוצקים (2) |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1) |
5 |
מערכות
מס' קורס |
שם הקורס |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמ' |
תורת המכונות |
4 |
3.5 |
דינמיקה של גוף קשיח; מכניקת המוצקים (1) |
5 |
|
תכן הנדסי – מבוא ושיטות |
4 |
3.5 |
אלגברה לינארית |
7 |
|
מכטרוניקה – עקרונות השימוש במיקרו-מעבדים |
4 |
3.5 |
אלגברה לינארית; מבוא למערכות ומעגלים חשמליים; המרת אנרגיה; מבוא לבקרה |
7 |
|
דינמיקה ובקרה של מערכות |
4 |
3.5 |
מבוא לבקרה |
6 |
מעבדות מתקדמות
מס' קורס |
שם הקורס |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמ' |
מעבדה במערכות אנרגיה |
1 |
0.5 |
תרמודינמיקה (1) ; אנרגיה מתחדשת; מעבדת זרימה ומעבר חום |
8 |
|
מעבדה בסימולציות נומריות ומעבר חום |
5 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1) ; מעבר חום |
7 |
|
מעבדה ברובוטיקה ובקרה של מערכות |
3 |
2.5 |
מבוא לרובוטיקה; דינמיקה ובקרה של מערכות |
6 |
|
מעבדה בחומרים הנדסיים |
1 |
0.5 |
מבוא למדע והנדסת חומרים |
7 |
מסלולי התמחות
מבנים ומכניקה חישובית
מסלול מבנים ומכניקה חישובית מיועד להקניית ידע בסיסי בהתנהגות הסטטית והדינמית של מבנים ומערכות אלסטיות. המסלול מדגיש יישומים ושיטות חישוביות באמצעות מחשבים. מרבית היישומים של תיאוריות מכניקת המוצקים והמבנים נעשה כיום באמצעות אנליזות ושיטות נומריות כדי לחשב את המאמצים והכוחות המכניים הפועלים על אלמנט במבנה או במכונה. לימוד שיטות אנליזה שונות במסלול יאפשר גישה לתיכון וייצור מכני, מכניקת השבר, אופטימיזציה של מבנים וניתוח חומרים מרוכבים. ענף המכניקה החישובית הוא לפיכך תחום מרכזי במחקר ונוגע בכל תחומי התעשייה האזרחית והצבאית כאחת. מוצרים הדורשים אנליזה מכנית של מבניהם במהלך התכן הוא רב כגון: מבני וחלקי מטוסים, רכב, טורבינות, מחברים, מערכות אלקטרוניות תחת עומס תרמי, מכשור ביו-רפואי, וכלה במגדלים וגשרים.
מסלול זה מיועד למי שתופש את ההנדסה המכנית במובנה הרחב ורוצה להכשיר את עצמו לעסוק גם במבנים בהנדסת תעופה וחלל. הנדסה ימית והנדסה אזרחית.
מס' קורס |
שם הקורס |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמ' |
מבוא לתורת האלסטיות |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1) |
6 |
|
תורת המבנים |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1) |
5 |
|
מבוא לאלמנטים סופיים |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1); מכניקת המוצקים (2) |
7 |
|
מכניקת המוצקים (2) |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1) |
5 |
הנדסת סביבה
התעשייה לגווניה השונים כמו גם האנרגיה המופקת מדלקים, מאפשרים את רמת החיים אליה אנו מורגלים, אך גם אחראים למפגעים סביבתיים המאיימים על איכות החיים ויותר מכך על בריאות האוכלוסייה. על מנת למנוע או לפחות לצמצם מפגעים אלה, נעשה כיום מאמץ עולמי למחזור והשבה של פסולת ושפכים, טיהור וניקוי אתרים מזוהמים, ומעבר לשימוש בחומרי גלם וייצור ומוצרים "ירוקים". כמו כן, קיימת מגמה למעבר לשימוש במקורות אנרגיה מתחדשים (שמש, רוח וכו') יחד עם תכנון אופטימלי וחכם של מערכות כוח ואנרגיה. בנוסף, השלטונות, דעת הקהל וכוחות השוק מחייבים את התעשייה בכללה לעמוד בדרישות ובתקנים הולכים ומחמירים. על כן הולך וגובר הביקוש מצד מעסיקים בתעשייה ובמשרדים ממשלתיים לאנשים עם רקע טכנולוגי-הנדסי בנושאי איכות הסביבה, שיוכלו לתת מענה לבעיות אלה. הקורסים במסלול נועדו להקנות לסטודנט ידע בנושאים רלוונטיים בתחום חשוב ומתפתח זה.
מס' קורס |
שם הקורס |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמ' |
תרמודינמיקה (2) |
4 |
3.5 |
תרמודינמיקה (1) |
5 |
|
הסעת מזהמים בסביבה |
4 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1) |
6 |
|
תהליכי מעבר חום וחומר* |
4 |
3.5 |
מעבר חום; מכניקת הזורמים (1) |
6 |
|
מבוא להנדסת סביבה* |
4 |
3.5 |
כימיה בסיסית; מכניקת הזורמים (1) |
8 |
זרימה ותיכון תרמי
מסלול זרימה ותיכון תרמי עוסק בהעמקת ידע בסיסי בזרימה ומעבר חום עם דגשים על כלי תיכון של מערכות תרמיות ממוזערות ויישומי זרימה בהקשר סביבתי. מזעור מערכות אלקטרוניות מחייב תהליכים משולבים של תיכון פונקציונאלי ותרמי.
הקורסים בהדראוליקה הנדסית והנדסה ימית מקנים ידע עמוק ונרחב בנושאי זרימה בהקשר הסביבתי הן בהקשר טבעי (ימים, אגמים ונהרות) והן בהקשר הנדסי.
מס' קורס |
שם הקורס |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמ' |
מכניקת הזורמים (2) |
4 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1) |
5 |
|
הידראוליקה הנדסית* |
4 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1); משוואות דיפרנציאליות חלקיות |
8 |
|
תכנון תרמי של ציוד אלקטרוני* |
4 |
3.5 |
מעבר חום |
6 |
|
הנדסה ימית |
4 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1) |
7 |
מכטרוניקה/מערכות אוטונומיות
הרובוטיקה, ובמובן רחב יותר המכטרוניקה, עוסקת בהפעלה אינטליגנטית, מבוססת מחשב, של התקנים ומערכות מכניות, תוך שימוש בחיישנים ומפעילים. מערכות מכטרוניות ורובוטים מיושמים בתעשייה, בהנדסה רפואית, ובהנדסה אווירונאוטית, באמצעי לחימה, בהנדסת רכב, בחקלאות, בבנייה, בחקר ובנייה במצולות ים ובחלל, ובשימושים בינתיים. הידע הנדרש בתחום מקיף נושאים מתחומים רבים כולל: מכניקה, בקרה, אינטליגנציה מלאכותית, מחשבים ואלקטרוניקה. קורסי המסלול מקנים את המבוא הנדרש ממהנדס השותף בצוות תכנון מערכות מכטרוניות ורובוטיות. בתחום הבקרה מקנה המסלול את הידע המתמטי וההבנה הפיזיקלית הדרושים לתכנון בקרה במערכות מכניות ותהליכיות, ואילו בתחום המערכות האוטונומיות מושם דגש על לימוד שיטות מתקדמות של אינטליגנציה מלאכותית שפותחו בהשראה ממערכות ביולוגיות.
מס' קורס |
שם הקורס |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמ' |
בינה חישובית |
4 |
3.5 |
מבוא להסתברות וסטטיסטיקה; מבוא לבקרה |
8 |
|
מכטרוניקה – עקרונות השימוש במיקרו-מעבדים |
4 |
3.5 |
אלגברה לינארית; מבוא למערכות ומעגלים חשמליים; המרת אנרגיה; מבוא לבקרה |
7 |
|
מבוא לרובוטיקה |
3 |
2.5 |
מבוא לבקרה; דינמיקה של גוף קשיח |
5 |
|
דינמיקה ובקרה של מערכות |
4 |
3.5 |
מבוא לבקרה |
6 |
|
מעבדה ברובוטיקה ובקרה של מערכות |
3 |
2.5 |
מבוא לרובוטיקה; דינמיקה ובקרה של מערכות |
6 |
מערכות ממוזערות וחומרים
הנדסה מודרנית היא בין-תחומית במהותה. לאור התפתחות מתמשכת בטכנולוגיות מתקדמות ובמורכבות של מערכות הנדסיות, הבטים בין-תחומיים הנדסיים נהיו בעלי חשיבות עליונה. הצורך לזהות מנגנוני הכשל, ולחזות ביצועים במערכות אלקטרו-אופטו-מכניות מורכבות, מערכות חלל, ציוד אלקטרו-אופטי מתוחכם, מיכשור רפואי או מערכות אלקטרו-מכניות זעירות (MEMS), מעמידה דרישות חדשות ליכולות של מהנדס מכונות. בוגרי הנדסה מכנית, בהמשך הדרך המקצועית שלהם בתעשייה ובמחקר, נחשפים לעבודה בתחומים שמשיקים להנדסה מכנית כגון, הנדסת חשמל או הנדסת מערכות. המסלול מערכות ממוזערות וחומרים מיועד לתת מענה לביקוש הולך וגובר ללימודים בין-תחומיים בכלל, שמקורו בעיקר בתחום טכנולוגיות מתקדמות, ולהרחיב את בסיס הידע בתחום של מערכות זעירות וחומרים בפרט. תלמידים במסלול זה חייבים ב-4 קורסי חובה כולל קורס "מבוא למערכות זעירות" ומעבדה בחומרים הנדסיים.
מס' קורס |
שם הקורס |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמ' |
תורת התנודות |
4 |
3.5 |
דינמיקה של גוף קשיח; מכניקת המוצקים (2) |
7 |
|
מכניקת המוצקים (2) |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1) |
5 |
|
מבוא למערכות זעירות* |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1); מכניקת המוצקים (2); דינמיקה של גוף קשיח; פיזיקה (2) |
8 |
|
מעבדה במבוא למערכות זעירות* |
1 |
0.5 |
מבוא למערכות זעירות |
8 |
|
מעבדה בחומרים הנדסיים |
1 |
0.5 |
מבוא למדע והנדסת חומרים |
7 |
אווירונאוטיקה וחלל
מסלול אוורונאוטיקה וחלל מיועד להקנות ידע וכלים לחישוב הכוחות האווירודינמיים הפועלים על מטוסים, התגובה הדינמית של כלי טייס וההתנהגות של גופים בחלל. כמו כן, ילמד הסטודנט את עקרונות התכנון של מבנים אווירונאוטיים ומבני חלל. טכניקות מתקדמות אלה נהוגות גם בתחומים אחרים, כגון: ארכיטקטורה ימית, תעשיית המכונות ומבני תעשייה דקי דופן.
מס' קורס |
שם הקורס |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמ' |
מכניקת המוצקים (2) |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1) |
5 |
|
דינמיקת הגזים |
4 |
3.5 |
תרמודינמיקה (1); מכניקת הזורמים (1) |
8 |
|
מכניקה של טייס וגופים בחלל |
4 |
3.5 |
מבוא למערכות ומעגלים חשמליים; מבוא לאוירודינמיקה |
7 |
|
מבוא לאווירודינמיקה |
4 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1) |
6 |
תכן מכני
התכן ההנדסי מהווה שלב חשוב ומכריע בתהליך פיתוח וייצור מערכות. השפעתו על מחזור החיים של המוצר בהקשרים הנוגעים לייצור, תחזוקה ומחיר, היא רבה וחשובה. חלק נכבד מתהליך התכן נתמך ע"י שיטות וכלי מיחשוב מסוגים שונים. במסלול תכן מכני ותיב"מ לומד הסטודנט מגוון רחב ומעניין של נושאי לימוד בתחום החומרים, מערכות מכניות ושיטות תכן מתקדמות ומגוון נושאים בסיסיים המאפשרים לפתח כלי מיחשוב לתמיכה בעבודה הנדסית.
מס' קורס |
שם הקורס |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמ' |
תורת המכונות |
4 |
3.5 |
דינמיקה של גוף קשיח; מכניקת המוצקים (1) |
5 |
|
נושאים מתקדמים בתכן מערכות מכניות* |
4 |
3.5 |
תכן מכני (1); תורת המכונות |
8 |
|
תכן הנדסי – מבוא ושיטות |
4 |
3.5 |
אלגברה לינארית |
7 |
|
תכן ראשוני של כלי טיס |
4 |
3.5 |
זורמים (1); מבוא למעגלים מערכות ואותות חשמליים |
7 |
מערכות אנרגיה
האנרגיה המופקת מדלקים, כמו גם התעשייה לגווניה השונים, מאפשרים את רמת החיים אליה אנו מורגלים, אך גם אחראים למפגעים סביבתיים המאיימים על איכות החיים ויותר מכך על בריאות האוכלוסייה. על מנת למנוע או לפחות לצמצם מפגעים אלה, נעשה כיום מאמץ עולמי לעבור לשימוש במקורות אנרגיה מתחדשים (שמש, רוח וכו'), יחד עם תכנון אופטימלי וחכם של מערכות כוח ואנרגיה. בנוסף, השלטונות, דעת הקהל וכוחות השוק מחייבים את התעשייה בכללה לעמוד בדרישות ובתקנים הולכים ומחמירים. על כן גובר הביקוש מצד מעסיקים בתעשייה ובמשרדים ממשלתיים לאנשים עם רקע טכנולוגי-הנדסי בנושאי איכות הסביבה, שיוכלו לתת מענה לבעיות אלה. הקורסים במסלול נועדו להקנות לסטודנט ידע בנושאים רלוונטיים בתחום חשוב ומתפתח זה.
מומלץ לבחור 3 קורסים מהרשימה בנוסף למעבדה
מס' קורס |
שם הקורס |
סה"כ שעות |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמ' |
מעבדה במערכות אנרגיה |
1 |
0.5 |
תרמודינמיקה (1); אנרגיה מתחדשת; מעבדת זרימה ומעבר חום |
8 |
|
תרמודינמיקה (2) |
4 |
3.5 |
תרמודינמיקה (1) |
5 |
|
מנועי שריפה פנימית |
4 |
3.5 |
תרמודינמיקה (2) |
8 |
|
אנרגיה מתחדשת |
4 |
3.5 |
מעבר חום; מכניקת הזורמים (1); תרמודינמיקה (1) |
7 |
|
מיזוג אויר וחימום |
4 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1); תרמודינמיקה (1) |
8 |
|
מתקנים לייצור כח |
4 |
3.5 |
תרמודינמיקה (1); מעבר חום |
8 |
קורסי התמחות נוספים
מקרא מסלולים:
- מבנים ומכניקה חישובית
- הנדסת סביבה
- זרימה ותיכון תרמי
- מכטרוניקה/ מערכות אוטונומיות
- מערכות ממוזערות וחומרים
- אוירונוטיקה וחלל
- תכן מכני ותכנון בעזרת מחשב (תיב"ם).
- מערכות אנרגיה
סימון x – בחירה
מספר קורס |
שם קורס |
שעות |
משקל |
דרישות קדם |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
סמ' |
|
קורס הומני ממדעי הרוח |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מבוא לעיבוד אותות** |
4 |
3.5 |
אנליזה הרמונית; מבוא למערכות ומעגלים חשמליים |
|
|
x |
x |
x |
|
|
|
8/6 |
|
התקנים אלקטרוניים** |
6 |
|
מבוא לפיזיקה של מוליכים למחצה |
|
|
|
|
x |
|
|
|
7/6 |
|
מבוא לעיבוד ספרתי של אותות** |
4 |
3.5 |
מבוא לעיבוד אותות |
|
|
|
x |
|
|
|
|
8/6 |
|
מערכות משוב שימושיות** |
4 |
3.5 |
דינמיקה ובקרה של מערכות |
|
|
|
x |
|
|
|
|
7 |
|
טכנולוגיות מיקרו וננו אלקטרוניקה** |
4 |
3.5 |
התקנים אלקטרוניים |
|
|
|
|
x |
|
|
|
7 |
|
מבוא למערכות מיקרו-אלקטרוניות-מכניות** |
4 |
3.5 |
מבוא לפיזיקה של מוליכים למחצה |
|
|
|
|
x |
|
|
|
8/6 |
|
הנעה* |
4 |
3.5 |
מעבר חום; תרמודינמיקה (1) |
|
x |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
תהליכי הפרדה בהנדסת סביבה |
4 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1) |
|
x |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
הסעת מזהמים בסביבה |
4 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1) |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
תהליכי מעבר חום וחומר* |
4 |
3.5 |
מעבר חום; מכניקת הזורמים (1) |
|
|
x |
|
x |
|
|
|
6 |
|
מנועי שריפה פנימית |
4 |
3.5 |
תרמודינמיקה (2) |
|
x |
x |
|
|
|
|
x |
8 |
|
אנרגיה מתחדשת |
4 |
3.5 |
מעבר חום; מכניקת הזורמים (1); תרמודינמיקה (1) |
|
x |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
מיזוג אויר וחימום |
4 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1); תרמודינמיקה (1) |
|
x |
x |
|
|
|
|
x |
8 |
מכניקה אנליטית* |
4 |
3.5 |
|
x |
x |
x |
x |
x |
|
x |
|
8 |
|
מתקנים לייצור כוח וניצול אנרגיה |
4 |
3.5 |
תרמודינמיקה (1); מעבר חום |
|
x |
x |
|
|
|
|
|
7 |
|
תורת התנודות |
4 |
3.5 |
דינמיקה של גוף קשיח; מכניקת המוצקים (2) |
x |
|
|
x |
|
|
|
|
7 |
|
מבוא לתורת האלסטיות |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1) |
|
|
|
|
|
x |
|
|
6 |
|
תורת המבנים |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1) |
|
|
|
x |
x |
x |
|
|
5 |
|
מבוא לאלמנטים סופיים |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1) |
|
|
|
|
|
x |
x |
|
7 |
|
מכניקת המוצקים (2) |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1) |
|
|
|
|
|
x |
|
|
5 |
|
מכניקת הזורמים (2) |
4 |
3.5 |
מכניקת הזורמים (1) |
|
x |
|
|
|
x |
|
|
5 |
|
תכנון תרמי של ציוד אלקטרוני* |
4 |
3.5 |
מעבר חום |
|
x |
|
|
|
|
|
|
7 |
רשימת פטורים לבעלי תואר הנדסאי
שם הקורס |
שעות |
הציון במקצוע בביה"ס להנדסאים הנדרש לקבלת הפטור |
ציון גמר בבחינות גמר ממשלתיות להנדסאים |
הערות |
גרפיקה הנדסית** |
5 |
80 |
80 |
הנדסאי/טכנאי מכונות |
אלקטרוניקה בסיסית |
6 |
80 |
80 |
להנדסאי אלק' (מגמת אלק') |
תהליכי עיבוד (1) |
5 |
80 |
80 |
להנדסאי מכונות בלבד |
המרת אנרגיה והנע חשמלי |
3 |
80 |
80 |
להנדסאי חשמל בלבד |
תכן מכני (1) |
4 |
80 |
80 |
להנדסאי מכונות בלבד |
* את קורסי ההעשרה ניתן ללמוד בשנים מתקדמות. קורסי ההעשרה "כלים שלובים" אינם נכללים במניין השעות ללימודי המגמה.
* יש לקחת את הקורס בסמסטר 3 או 4.
** יש לקחת את הקורס בסמסטר 4 או 5.
* ניתן לקחת את הקורס בסמסטר 5 או 6.
* לא יינתן בתשע"ח
* לא יינתן בתשע"ח
* לא יינתן בתשע"ח
* לא יינתן בתשע"ח
* לא יינתן בתשע"ח.
** הרישום לקורס מותנה באישור ראש המגמה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה.
* לא יינתן בתשע"ח.
** הנדסאי מכונות שאין לו ציון 80 בתיב"מ יהיה זכאי לפטור חלקי בלבד בגרפיקה הנדסית.
הפטור החלקי מותנה בהשלמת המעבדה לגרפיקה הנדסית ממוחשבת בשנה הראשונה ללימודים.