הנדסה ביו רפואית- תוכנית לימודים
המחלקה להנדסה ביו-רפואית
שנת תשע"ח
לימודי תואר שני
ההנדסה הביו-רפואית, היא דיסציפלינה המקדמת ידע בהנדסה, ביולוגיה ורפואה לשיפור הבריאות האנושית דרך לימוד ומחקר רב תחומי אשר משלבים את מדעי ההנדסה, מדעי הרפואה והטיפול הרפואי-קליני.
ההנדסה הביו-רפואית כוללת:
- רכישת ידע והבנה של מערכות החי דרך יישום של טכניקות ניסוייות ואנליטיות המבוססים על שיטות הנדסיות.
- פיתוח של מכשור חדש, אלגוריתמים, תהליכים ומערכות המקדמות את הביולוגיה והרפואה והמשפרים את הטיפול הרפואי.
ההנדסה הביו-רפואית, באוניברסיטאות בארץ ובעולם, צמחה מתוך תחומי ההנדסה המסורתיים, התפתחה והפכה לתחום עצמאי העומד בפני עצמו. באוניברסיטת תל-אביב, הוגדרה ההנדסה הביו-רפואית כתחום מועדף. התעשייה בתחום זה מתפתחת במהירות רבה ומספר החברות המוקמות לפיתוח רעיונות חדשניים בתחום הרפואי גדל בקצב מסחרר.
אוניברסיטת תל-אביב מהווה מוקד אופטימאלי למחקר והוראה בתחום ההנדסה הביו-רפואית. בקמפוס מצויות הפקולטות להנדסה, מדעים מדויקים, רפואה ומדעי החיים המקיימות פעילות מדעית ברמה גבוהה. באזור, מספר רב של מרכזים רפואיים המקיימים קשרי מחקר עם האוניברסיטה, וכן מספר רב של חברות תעשייתיות בתחום ממוקמות באזור המרכז.
תכנית לימודי ההמשך במחלקה להנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת תל-אביב כוללת תכניות לתואר שני ושלישי בארבעה תחומי לימוד עיקריים: ביו-חומרים, ביו-מכניקה ביו-אלקטרוניקה וביו-אופטיקה. המחלקה מציעה שני מסלולי לימוד לתואר שני: עם עבודת גמר (תזה) וללא עבודת גמר. כמו כן, ניתן לשלב לימודים לתואר שני בהנדסה ביו-רפואית עם חטיבת לימודי ניהול.
תכנית התואר כוללת לימוד של שיטות מחקר ופיתוח, שיטות מדידה, מכשור, אלגוריתמים ומודלים הנדסיים בתחומים השונים של הרפואה והביולוגיה.
המחלקה שומרת על קשר עם התעשייה על ידי שילוב נושאים יישומיים בתכנית הלימודים ובעבודות הגמר.
המחלקה פתוחה גם לבוגרי הפקולטות שאינן הנדסיות כגון: מדעים מדויקים ורפואה ומדעי החיים, הנדרשים להשלים קורסים בתחומי ההנדסה הביו-רפואית ובתחום מדעי החיים – על פי הרקע של התלמיד ועל פי מסלול לימודיו.
המחלקה להנדסה ביו-רפואית
תכנית לימודים
המחלקה מציעה שני נתיבי לימוד לתואר שני "מוסמך אוניברסיטה בהנדסה ביו-רפואית" M.Sc..
קורסי קדם לתכנית
תלמידים חדשים חייבים לעמוד בהצלחה בקורסי קדם בהתאם לרקע לימודי התואר הראשון ובאישור ראש התכנית לתואר שני.
- נתיב מחקרי
הדרישות לקבלת התואר בנתיב זה:
- סיום קורסים בהיקף 24 נ"ז לפחות בהתאם לתכנית הלימודים בממוצע 75 לפחות.
- כתיבת עבודת גמר (תזה), בהיקף 12 שעות, בהתאם לתקנון לתארים מתקדמים – תואר שני.
- השתתפות בסמינרים מחלקתיים בהיקף 14 סמינרים.
- נתיב פרויקט גמר
נתיב זה מיועד לבוגרי תואר ראשון בהנדסה וכן לבוגרי מדעים מדויקים, מדעי החיים ורפואה, ומדעי המחשב (תלמידים חיצוניים בלבד).
הדרישות לקבלת התואר במסלול זה:
- צבירת 36 נ"ז לפחות בהתאם לתכנית הלימודים בממוצע 75 לפחות.
- ביצוע פרויקט בהיקף 3 נ"ז*.
- השתתפות בסמינרים מחלקתיים בהיקף 8 סמינרים.
פירוט שלבי הלימוד, תנאי מעבר משנה לשנה, חובות לימודים בכל שלב ותנאי מעבר לשלב "מן המניין" ראה תקנון תאר שני.
שלבי הלימודים:
- ככלל, לימודי התואר השני בפקולטה להנדסה כוללים שני שלבים: הראשון – "לימודי צבירה" והשני - לימודים "מן המניין". תלמידים ב"זמן מלא" יתקבלו ישירות לשלב "מן המניין". מועמדים לתואר שני הנדרשים ללימודי השלמה – יתקבלו ללימודי השלמה.
- יש לסיים את הלימודים בשלב הצבירה במהלך שלוש שנים אקדמיות לכל היותר. בכל שנה במהלך לימודי הצבירה יש ללמוד לפחות 3 קורסים.
- תלמיד בשלב לימודי הצבירה חייב לסיים בהצלחה את קורסי החובה של המחלקה (לרבות רישום חוזר לאחר כישלון - אם נדרש) לא יאוחר מתום הסמסטר הרביעי ללימודיו. מומלץ לכן להירשם לכל קורסי החובה במהלך השנה הראשונה ללימודים, כך שניתן יהיה לתקן כישלון, במידה ויהיה כזה, עד תום השנה השנייה ללימודים.
- : הקורסים הנצברים יהיו בציון ממוצע של 70 לפחות, וכן נדרש לסיים בהצלחה את כל קורסי החובה של בית הספר/המחלקה.
- תלמיד בשלב לימודי הצבירה העובר ללימודים ב"זמן מלא" יעבור למעמד "מן המניין".
- בכל נתיב לימודים על התלמיד ללמוד לפחות 25% מתוכנית הלימודים, במעמד "מן המניין".
חובה בתכנית - תכנית הלימודים כוללת שיעורי חובה לכל התלמידים ושיעורים מחלקתיים לבחירה.
ניתן לקחת מקורסי הבחירה בהתאם לעמידה בדרישות הקדם ואישורו של המנחה.
מס' הקורס |
שם הקורס |
נ"ז |
שעות לימוד |
דרישות קדם |
מתקיים בסמס' |
|
שיעורי חובה |
||||||
חובה ללמוד שני קורסים מקורסי המתמטיקה הבאים. מנחה רשאי להציע המרת אחד משני הקורסים בקורס מתמטי אחר באותה רמה. |
||||||
משוואות דיפרנציאליות ואינטגרליות |
3
|
3 |
|
א/ב** |
||
אנליזה פונקציונלית |
3 |
3 |
|
ב |
||
תורת השערוך |
3 |
3 |
אותות אקראיים ורעש |
ב |
||
סמינר מחלקתי |
- |
|
|
א/ב |
||
שיעורים מחלקתיים |
||||||
התקנים ביו-רפואיים מושתלים משחררי תרופות |
3 |
3 |
ביו-חומרים או מבוא להנדסת חומרים |
|||
פולימרים טבעיים ליישומים ביו-רפואיים |
3 |
3 |
ביו-חומרים או קורס מבוא להנדסת חומרים |
ב |
||
ביו-מכניקה של מערכת הנשימה |
3 |
3 |
ביולוגיה של התא; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
* |
||
נושאים נבחרים בביו-מכניקה של רקמות ביולוגיות |
3 |
3 |
ביולוגיה של התא; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2); הנדסת תאים ורקמות |
* |
||
הפתומכניקה של פציעה ומחלה ברקמות והמכנופיזיולוגיה של ריפוי |
3 |
3 |
ביומכניקה; ביו-חומרים; הנדסת רקמות ותאים |
ב |
||
מנגנוני ויסות ובקרה במערכת הכלילית |
3 |
3 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
ב |
||
ביו-מכניקה של מערכת הרבייה |
3 |
3 |
ביולוגיה של התא; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
א |
||
ביו-מכניקה של העצם |
3 |
3 |
ביולוגיה של התא; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
* |
||
פיזיולוגיה של המאמץ |
3 |
3 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
* |
||
עקרונות ויישומים של תאי גזע לשימושים רפואיים |
3 |
3 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (1) ו-(2) |
א |
||
מיקרוסקופיה אופטית מתקדמת ושימושיה בביו-רפואה |
3 |
3 |
התפשטות גלים ברקמות ביולוגיות; אופטיקה ולייזרים ברפואה |
* |
||
שיטות דימות אינטרפרומטריות מתקדמות |
3 |
3 |
אופטיקה ולייזרים ברפואה |
ב |
||
נושאים מתקדמים בביולוגיה מערכתית וחישובית |
3 |
3 |
ביולוגיה של התא; מבוא להסתברות וסטטיסטיקה; ידע ב-MATLAB |
* |
||
הדמיית והנדסת ביטוי גנים |
3 |
3 |
הסתברות וסטטיסטיקה |
* |
||
שימושי אולטרה-סאונד ברפואה קלינית |
3 |
3 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם 1 ו-2 |
ב |
||
תהליכים ביו-חשמליים ועצביים |
3 |
3 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
א |
||
שיטות הנדסיות לסימולציה ומדידה של הפעילות החשמלית בלב |
3 |
3 |
אותות חשמליים והולכה חשמלית בתאים |
ב |
||
מודלים אנלוגיים חשמליים של מערכות זרימה פיזיולוגיות |
3 |
3 |
|
א
|
||
תכנון מערכות ביו-רפואיות |
3 |
3 |
אופטיקה ולייזרים ברפואה;התפשטות גלים ברקמות ביולוגיות; שיטות אבחנה אופטיות ברפואה (מומלץ) |
ב |
||
ראייה ממוחשבת - יישומים ברפואה |
3 |
3 |
עיבוד תמונות או עיבוד תמונות רפואיות |
* |
||
שיטות אבחנה אופטיות ברפואה |
3 |
3 |
התפשטות גלים ברקמות ביולוגיות |
א |
||
נושאים מתקדמים בהנדסה ביו-רפואית: מודלים מתמטיים של התכווצות הלב |
3 |
3 |
|
* |
||
נושאים מתקדמים בהנדסה ביו רפואית: רובוטיקה רפואית |
3 |
3 |
|
א |
||
נושאים מתקדמים בדימות ועיבוד תמונות רפואיות (1) |
3 |
3 |
עיבוד תמונות |
* |
||
נושאים מתקדמים בביו-אלקטרוניקה |
3 |
2 |
תהליכים ביו-חשמליים ועצביים; עיבוד אותות של מערכות ביולוגיות |
ב |
||
נושאים מתקדמים בדימות ועיבוד תמונות רפואיות (2) |
3 |
3 |
עיבוד תמונות |
* |
||
נושאים מתקדמים במידול תעלות יונים והולכה חשמלית לא-לינארית |
3 |
3 |
אותות חשמליים והולכה חשמלית בתאים; לייזרים ואופטיקה ברפואה |
* |
||
יישומים במידול מערכות דינמיות, ניתוח ובקרת מערכות ביולוגיות |
3 |
3 |
מערכות בקרה ביולוגיות |
ב |
||
סמינריון מחקר בהנדסה ביו-רפואית |
|
3 |
במסלול עם פרויקט (ללא עבודת גמר) |
א |
||
הערה: רמה מקבילה – ראה תכנית הלימודים לתואר ראשון
מס' הקורס |
שם הקורס |
נ"ז |
שעות לימוד |
דרישות קדם |
מתקיים בסמס' |
התפשטות גלים ברקמות ביולוגיות |
3 |
4 |
רמה מקבילה |
א |
|
עיבוד תמונות רפואיות (2) |
3 |
4 |
רמה מקבילה |
ב |
|
מידע ותקשורת ברפואה |
3 |
4 |
רמה מקבילה |
א |
|
אותות חשמליים והולכה חשמלית בתאים |
3 |
4 |
רמה מקבילה |
א |
|
חישה רציפה של פרמטרים פיזיולוגיים |
3 |
4 |
רמה מקבילה |
ב |
|
מבוא הנדסי לדימות על ידי תהודה מגנטית** |
3 |
4 |
רמה מקבילה |
ב |
|
ביו-חומרים פולימריים ותאימותם |
3 |
4 |
רמה מקבילה |
ב |
|
אברים ומשתלים מלאכותיים |
3 |
4 |
רמה מקבילה |
ב |
|
מכניקה של תאים ורקמות |
3 |
4 |
רמה מקבילה |
א |
|
מבוא לנוירו-פרוטזות |
3 |
4 |
רמה מקבילה |
א |
|
מבוא להנדסת רקמות תוך תאית |
3 |
4 |
רמה מקבילה |
ב |
|
ביו-חומרים |
3 |
3 |
ראה מחלקה למדע והנדסה של חומרים |
||
כתיבה מדעית באנגלית |
ללא נ.ז |
2+2 |
מומלץ למסלול עם עבודת גמר |
א/ב |
קורסי רמה מקבילה
קורסים נבחרים מתוכנית לימודי תואר ראשון המוגדרים "קורסי רמה מקבילה", יאושרו כקורסים לתארים מתקדמים בתנאי שהם או דומים להם לא נלמדו בתואר הראשון. לא יוכרו לתואר שני יותר מ-6 נ.ז מקורסים ב"רמה מקבילה" בנתיב מחקרי ו-9 נ.ז. בנתיב פרויקט גמר.
ניתן ללמוד עד שני קורסים מחוץ למחלקה באישור