המגמה להנדסה ביו-רפואית - תש"ף
ההנדסה הביו-רפואית בארץ ובעולם התפתחה בשני העשורים האחרונים בקצב מהיר כתוצאה ממדיניות של העברת משאבים רבים לבריאות, לרווחה ולשיפור איכות חיי האוכלוסייה. המחקר הביו-הנדסי והתשתית שהוקמה עבורו ב-30 השנים האחרונות בישראל ובמדינות המתועשות, הביא את התחום לבגרות מדעית ותעשייתית, ומאפשרים מעבר רציף מהתשתית הטכנולוגית המתקדמת של המאה ה-20 לתעשיית ההי-טק הביו-רפואית של המאה ה-21. התפתחות תשתיות התקשורת, טכנולוגיות המחשוב והטיפול במידע תורמות גם הן לקידום ההנדסה הביו-רפואית. יחסי חולה-רופא הולכים ומשתנים: החולה מודע יותר לאינפורמציה ביולוגית-רפואית וחלק ממערכת הטיפול הרפואי עוברת לביתו של החולה. שינויים אלה מגדילים בהתמדה את דרישות השוק למכשור רפואי, מוצרי אבחון, טיפול, מניעה ותמיכה בחיים. התוכנית לתואר ראשון בהנדסה ביו-רפואית אשר נפתחה בשנת 2001 באה לענות על העניין ההולך וגובר בתחום זה הן באקדמיה והן בתעשייה.
מטרת הלימודים |
מטרת תכנית הלימודים היא להכשיר חוקרים ומהנדסים ביו-רפואיים שיידעו להתמודד עם בעיות סבוכות שדורשות ידע רב-תחומי והבנה של מערכות ביולוגיות לצד תחומי ההנדסה השונים. אפשרויות התעסוקה בהנדסה ביו-רפואית בתעשיית ההי-טק, באוניברסיטאות, במכוני מחקר ביו‑רפואי, בבתי חולים, בארגוני בריאות ובארגונים כלכליים הולכות ומתרחבות עקב ההתפתחויות המרשימות בהנדסה ביו-רפואית במחקר, בקליניקה ובתעשייה. תכנית הלימודים לתואר ראשון בהנדסה ביו-רפואית עונה לאתגרים המדעיים, ההנדסיים והטכנולוגיים שתחום חדשני זה מציב, וממלאת תפקיד חשוב בהכשרת מהנדסים ביו-רפואיים להובלת התחום, הן במחקר והן בתעשייה.
מבנה תכנית הלימודים |
תכנית הלימודים בנויה כך שבוגריה יהיו מהנדסים ברמה גבוהה ושנתוני השכלתם יתאימו הן לתעשיות ההנדסיות הביו-רפואיות והן לתעשיות הנדסיות אחרות. התוכנית מבוססת על לימודים במשך שמונה סמסטרים לאורך ארבע שנים. זוהי תכנית ייחודית שבמסגרתה ירכשו התלמידים הכשרה רב-תחומית במדעים מדויקים (מתמטיקה, פיזיקה, כימיה), במדעי החיים (ביולוגיה תאית ופיסיולוגיה של מערכות של גוף האדם), בענפי ההנדסה המסורתית (חשמל, מכניקה ומדע החומרים), ועל בסיס כל אלה, התמחות במדעי ההנדסה הביו-רפואית.
סטודנטים מצטיינים (10% עליונים בכיתתם) יכולים לבחור בראשית השנה השלישית ללימודיהם בתכנית לימודים ישירה לתואר שני. סטודנטים שיסיימו תכנית זו יקבלו הן תואר ראשון והן תואר שני בהנדסה ביו-רפואית בתום חמש שנות לימוד. סטודנט בתכנית הישירה לתואר שני ילמד החל מהשנה השלישית קורסים מתכנית לימודי התואר השני ולימודיו יהיו מכוסים במלגת מצוינות למשך שנתיים.
בשנה ד' על התלמיד לבצע פרויקט גמר, פרויקט אשר יכול להיעשות במעבדות חברי הסגל במחלקה או בתעשייה. לחילופין, תלמידי המחלקה יוכלו להגיש מועמדותם על מנת להצטרף לתוכנית היזמות והחדשנות של מכשור רפואי הפועלת בקמפוס (BioMedTech@TAU), תכנית אשר תאפשר לזוכים להשתתף בה ללמוד כיצד להפוך רעיון למוצר של מכשור רפואי.
זכאות לתואר |
לקבלת התואר יהיה זכאי סטודנט שצבר בהצלחה 188 שעות סמסטריאליות (הרצאה, תרגול ומעבדה) בלימודי המגמה ו-6 שעות לימודי העשרה בתכנית "כלים שלובים".
……
בוגרי התכנית יקבלו:
תואר ראשון (B.Sc.) בהנדסה ביו-רפואית
תכנית הלימודים |
---|
סמסטר 1
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ שעות |
||||
אלגברה לינארית |
5 |
2 |
- |
7 |
6 |
|
|
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי 1ב' |
4 |
2 |
- |
6 |
5 |
|
|
תכנות (פיתון) |
2 |
2 |
- |
4 |
3 |
|
|
ביולוגיה של התא |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
כימיה להנדסה ביו-רפואית |
|
כימיה להנדסה ביו-רפואית |
2 |
1 |
- |
3 |
2.5 |
|
|
מבוא להנדסה ביו-רפואית |
1 |
- |
- |
1 |
- |
|
|
סה"כ |
|
17 |
8 |
- |
25 |
20 |
|
סמסטר 2
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ שעות |
||||
משוואות דיפרנציאליות רגילות |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
חדו"א 1ב'; אלגברה לינארית |
|
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי 2ב' |
4 |
2 |
- |
6 |
5 |
חדו"א 1ב'; אלגברה לינארית |
|
פיזיקה (1) |
4 |
2 |
- |
6 |
5 |
חדו"א 1ב'; אלגברה ליניארית |
|
מעבדה בפיזיקה |
- |
- |
2 |
2 |
2 |
פיזיקה (1) |
|
כימיה להנדסה ביו-רפואית |
2 |
1 |
- |
3 |
2.5 |
|
|
הסתברות |
2 |
1 |
- |
3 |
2.5 |
חדו"א 1ב'; אלגברה ליניארית |
|
תכנות 2* |
1 |
2 |
- |
3 |
2 |
תכנות פייתון |
|
סה"כ |
|
16 |
9 |
2 |
27 |
22.5 |
|
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ שעות |
||||
פיזיקה (2) |
4 |
2 |
- |
6 |
5 |
פיזיקה (1) |
|
אנליזה הרמונית |
2 |
1 |
- |
3 |
2.5 |
חדו"א 2ב'; משוואות דיפ' רגילות |
|
פונקציות מרוכבות |
2 |
1 |
- |
3 |
2.5 |
חדו"א 2ב'; משוואות דיפ' רגילות |
|
מבוא למערכות ומעגלים חשמליים |
4 |
2 |
- |
6 |
5 |
משוואות דיפ' רגילות; פיזיקה (2) |
|
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (1) |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
ביולוגיה של התא |
|
סטטיסטיקה |
2 |
1 |
- |
3 |
2.5 |
הסתברות |
|
סה"כ |
|
17 |
8 |
- |
25 |
21 |
|
סמסטר 4
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ שעות |
||||
|
משוואות דיפרנציאליות חלקיות |
2 |
1 |
- |
3 |
2.5 |
אנליזה הרמונית; חדו"א 2ב'; פונקציות מרוכבות |
אלקטרוניקה בסיסית |
3 |
1 |
2 |
6 |
4.5 |
מבוא למערכות ומעגלים חשמליים |
|
מבוא לעיבוד אותות |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
אנליזה הרמונית; מבוא למערכות ומעגלים חשמליים |
|
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (1) |
|
תרמודינמיקה |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
כימיה להנדסה ביו-רפואית; חדו"א 2ב' |
|
שדות וגלים אלקטרומגנטיים להנדסה ביו-רפואית |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
פיזיקה 2; מבוא למערכות ומעגלים חשמליים |
|
סה"כ |
|
17 |
6 |
2 |
25 |
21 |
|
סמסטר 5
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ שעות |
||||
אנליזה נומרית |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
תכנות; חדו"א 2ב' |
|
בקרה במערכות ביולוגיות |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
פיזיקה (1); משוואות דיפ' רגילות; מבוא למערכות ומעגלים חשמליים; מע' פיז' בגוף האדם (2) |
|
מכניקת המוצקים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
פיזיקה (1); משוואות דיפ' רגילות |
|
עיבוד תמונות רפואיות (1) |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מבוא לעבוד אותות |
|
ביו-חומרים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2); מכניקת המוצקים |
|
מעבדה בהנדסה ביו רפואית |
- |
- |
4 |
4 |
3.5 |
|
|
|
1 קורס מסלול |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
|
סה"כ |
|
18 |
6 |
4 |
28 |
24.5 |
|
סמסטר 6
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ שעות |
||||
מבוא לגנומיקה חישובית ומערכתית |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
הסתברות; ביולוגיה של התא |
|
מכניקת הזורמים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
משוואות דיפ' רגילות; תרמודינמיקה |
|
מעבדה בהנדסה ביו-רפואית 2 |
- |
- |
4 |
4 |
3.5 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם; אלקטרוניקה בסיסית; |
|
מבוא למדעי המידע |
3 |
1 |
|
4 |
3.5 |
|
|
|
3 קורסי מסלול |
9 |
3 |
- |
12 |
10.5 |
|
סה"כ |
|
18 |
6 |
4 |
28 |
24.5 |
|
סמסטר 7
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ שעות |
||||
פרויקט גמר (1) |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
|
|
|
3 קורסי מסלול |
9 |
3 |
|
12 |
10.5 |
|
סה"כ |
|
12 |
3 |
- |
15 |
13.5 |
|
סמסטר 8
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ שעות |
||||
פרויקט גמר (2) |
3 |
- |
- |
3 |
3 |
|
|
|
3 קורסי מסלול |
9 |
3 |
|
12 |
10.5 |
|
סה"כ |
|
12 |
3 |
|
15 |
10.5 |
|
מסלולי בחירה |
החל מסמסטר 5 מציעה המגמה מסלולי התמחות. כל סטודנט חייב בבחירת 2 מסלולי התמחות. כמו כן מוצע אשכול קדם רפואה – למתעניינים בהמשך בלימודי רפואה. תלמיד באשכול רפואה פטור משני קורסי בחירה במסלולים לפי בחירתו.
תלמיד במסלול "הנדסה-רוח" פטור מקורסי כלים שלובים ויהיה פטור משלושה קורסי בחירה במסלולים לפי בחירתו.
……
התכנית כוללת ארבעה מסלולי התמחות ואשכול קדם רפואה:
- מסלול "דימות וחישה"
- מסלול "מידע ולמידה ברפואה"
- מסלול "הנדסת חומרים ורקמות"
- מסלול "ביו-מכניקה של גוף האדם"
- אשכול קדם רפואה
יש לבחור 2 מסלולים, לכל מסלול קורסי חובה וקורסי בחירה ועל התלמיד לקחת 5 קורסים מכל מסלול, בסך הכול 10 קורסים.
……
תלמידים המעוניינים באשכול קדם רפואה חייבים להחליט על כך עד סוף שנה ב'. על תלמידים אלה ללמוד את המקצועות הרשומים באשכול, על פי התנאים המפורטים בהמשך.
מסלול דימות וחישה |
מאפשר העמקה בעקרונות היסוד המשמשים בהנדסת מערכות לדימות ביו-רפואי או בהנדסה של אמצעי חישה של אותות פיזיולוגיים אחרים שאינם כוללים דימות.
קורסי המסלול נוגעים באספקטים הקשורים לעצם הרכישה של האות הביו-רפואי, השחזור של תמונה או של המידע הפיזיולוגי מתוך האות הגולמי ועד להתמודדות עם רעשים, הפרעות שונות או התמודדות עם כל קושי אחר המחייב עיבוד אות.
באופן פרטני הקורס כולל סקירה של מרבית טכנולוגיות הדימות הדיו-רפואי ולאחר מכן טיפול ממוקד במערכות אולטרה-סאונד, MRI, מערכות דימות ואינטרפרומטריה אופטיות, אמצעי חישה להתמודדות עם אותות עצביים, אותות לב ואותות פיסיולוגיים אחרים.
סמסטר א'
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמס' |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ |
|
||||
שיטות חישוביות בהנדסה ביו-רפואית |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
הסתברות; סטטיסטיקה; אנליזה נומרית; אנליזה הרמונית; פונקציות מרוכבות; משוואות דיפ' חלקיות |
7 |
|
שיטות ומערכות לעיבוד אותות פיזיולוגים (קורס חובה) |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מבוא לעיבוד אותות; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
5/7 |
|
אותות חשמליים והולכה חשמלית בתאים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2); משוואות דיפרנצ' רגילות |
7 |
|
מבוא לדימות אופטי קוהרנטי תאי (קורס חובה) |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
שדות וגלים אלקטרו מגנטיים להנדסה ביו רפואית |
5/7 |
|
נוירו-פרוטזות |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
7 |
|
חישה רציפה של פרמטרים פיזיולוגיים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
סטטיסטיקה; מבוא לעיבוד אותות |
5/7 |
סמסטר ב'
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמס' |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ |
|
||||
מדידות ומתמרים ביו-רפואיים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
אלקטרוניקה בסיסית; בקרת מערכות ביולוגיות; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
6/8 |
|
|
קרינה ודימות ברפואה (קורס חובה) |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מבוא לעבוד אותות; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2); פיזיקה (2) |
6/8 |
עיבוד תמונות רפואיות (2) |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
עיבוד תמונות רפואיות (1) |
8 |
|
אופטיקה ולייזרים ברפואה |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
פיזיקה (2); אלקטרוניקה בסיסית; מבוא לדימות אופטי קוהרנטי תאי |
6/8 |
|
מבוא הנדסי לדימות ע"י תהודה מגנטית/ MRI* |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
פיזיקה 2; מבוא לעיבוד אותות; משוואות דיפרנציאליות חלקיות; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
6/8 |
|
אותות אקראיים ורעש |
3 |
2 |
- |
5 |
4 |
מבוא להסתברות וסטטיסטיקה; מבוא לניתוח אותות |
6/8 |
* הקורס יינתן באנגלית
מסלול מידע ולמידה ברפואה |
מעמיק בכל הנוגע בעיבוד אותות פיזיולוגיים בזמן, אותות מרחביים ותמונות ומידע ממקורות שונים. במסלול מושם דגש על שיטות מתקדמות ללמידה ממוחשבת (Machine Learning) של תוכן מידע גולמי ושימוש בנתוני עתק ((Big Data להבנה בעלת ערך לקבלת החלטות בתחום הרפואי. קורסי המסלול נוגעים בחישה רציפה בזמן של אותות פיזיולוגיים, עיבוד תמונות רפואיות, למידת מכונה עמוקה (Deep Learning ) של אותות בזמן ושל תמונות, ניתוח מידע ממאגרים ושימוש במידע גנומי וביואינפורמטי.
סמסטר א'
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמס' |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ |
|
||||
שיטות חישוביות בהנדסה ביו-רפואית |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
הסתברות; סטטיסטיקה; אנליזה נומרית; אנליזה הרמונית; פונקציות מרוכבות; משוואות דיפ' חלקיות |
7 |
|
שיטות ומערכות לעיבוד אותות פיזיולוגיים (קורס חובה) |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מבוא לעיבוד אותות; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
5/7 |
|
חישה רציפה של פרמטרים פיזיולוגיים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
סטטיסטיקה; מבוא לעיבוד אותות |
5/7 |
|
מבוא להנדסה תוך תאית ו–IGEM |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
הסתברות; סטטיסטיקה; ביולוגיה של התא ; ידע בסיסי בתכנות בעזרת MATLAB; משוואות דיפרנציאליות רגילות. |
5/7 |
|
פרויקט בביולוגיה סינטטית, הנדסה תוך תאית ו–IGEM: חלק א' |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
ממוצע ציונים 88 ומעלה + ראיון אישי |
7 |
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמס' |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ |
|
||||
עיבוד תמונות רפואיות (2) |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
עיבוד תמונות רפואיות (1) |
8 |
|
פרויקט בביולוגיה סינטטית, הנדסה תוך תאית ו–IGEM: חלק ב' |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
ממוצע ציונים 88 ומעלה + ראיון אישי |
8 |
|
אותות אקראיים ורעש |
3 |
2 |
- |
5 |
4 |
מבוא להסתברות וסטטיסטיקה; מבוא לניתוח אותות |
8 |
מסלול הנדסת חומרים ורקמות |
מקנה את הכלים להבנת הדרכים לשימוש בתאים, ביו-חומרים, וחומרים חיים לייצור ושינוי של מבנים מורכבים כתאים, רקמות, שתלים, חומרי טיפול ברקמות פגועות ואף ייצור של אלמנטים שישמשו ברובוטים. הנדסת ביו חומרים ורקמות מאפשרת חקירה של גוף האדם ופיתוח אמצעים לתיקון בעיות בו.
קורסי המסלול נוגעים במספר רב של תחומים ובכלל זה הבנת חומרים (כימיה והנדסת חומרים), הבנת תהליכים ביולוגיים (ביולוגיה, פיזיולוגיה), והנדסת רקמות. שילוב תחומים אלה מאפשר הבנת הגורמים המשפיעים על תכונות התאים, האופן בו רקמות נוצרות בגוף ומחוצה לו והאופן בו ניתן כיום להפוך (re-programming) תאים סומטיים (לדוגמה, תאי עור) לתאי גזע,. המסלול כולל מעבדה שנתית שמאפשרת התנסות בעבודה ביולוגית.
לתשומת לב! מי שבוחר במסלול זה צריך ללמוד 6 קורסים ולא 5, שכן הקורס השנתי בשיטות מחקר נחשב כקורס אחד במניין השעות.
סמסטר א'
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמס' |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ |
|
||||
הנדסת תאים ורקמות (קורס חובה)* |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
ביולוגיה של התא, כימיה |
5/7 |
|
שיטות חישוביות בהנדסה ביו-רפואית |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
הסתברות; סטטיסטיקה; אנליזה נומרית; אנליזה הרמונית; פונקציות מרוכבות; משוואות דיפ' חלקיות |
7 |
|
שיטות מחקר בהנדסת תאים ורקמות 1 (קורס חובה) |
- |
- |
2 |
2 |
2 |
|
7 |
|
נוירו-פרוטזות |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
7 |
|
שיטות ומערכות לעיבוד אותות פיזיולוגים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מבוא לעיבוד אותות; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
5/7 |
|
מבוא להנדסה תוך תאית ו–IGEM |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
הסתברות; סטטיסטיקה; ביולוגיה של התא ; ידע בסיסי בתכנות בעזרת MATLAB; משוואות דיפרנציאליות רגילות. |
5/7 |
|
פרויקט בביולוגיה סינטטית, הנדסה תוך תאית ו–IGEM: חלק א' |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
ממוצע ציונים 88 ומעלה + ראיון אישי |
7 |
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמס' |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ |
|
||||
מבוא לביו-פיזיקה וביו-הנדסה של התא |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
פיזיקה (2); משוואות דיפרנציאליות חלקיות; ביולוגיה של התא |
6/8 |
|
שיטות מחקר בהנדסת תאים ורקמות 2 (קורס חובה) |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
ביו-חומרים פולימריים ותאימותם |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
ביו-חומרים |
6/8 |
|
|
עקרונות הנדסיים בביולוגיה מולקולרית ותאית |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
הנדסת תאים ורקמות |
8 |
|
מכניקה של תאים ורקמות: יישום למערכת עצב ושריר |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2); מכניקת המוצקים; מכניקת הזורמים; מבוא לעיבוד אותות. |
6/8 |
פרויקט בביולוגיה סינטטית, הנדסה תוך תאית ו–IGEM: חלק ב' |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
ממוצע ציונים 88 ומעלה + ראיון אישי |
8 |
מסלול ביו-מכניקה של גוף האדם |
המסלול בביו מכניקה מאפשר התמחות בתחומי התוכן הנוגעים בהיבטים הפיזיקליים של תנועה ויציבה ברקמות כשלד ושרירים, שתלים, מערכות ממוזערות ורובוטים.
הקורס כולל התייחסות להיבטים המתמטיים-אלגוריתמיים הנוגעים להערכת הכוחות הפועלים במערכות אלה, המכניקה במצבים סטטיים ובתנועה, בקרת התנועה והשיקולים ההנדסיים האחרים בבניית מערכות ממוזערות.
הקורס כולל מעבדה בבניית מערכות ממוזערות ומעבדה ברובוטיקה. המסלול מופעל בשיתוף פעולה עם בית הספר להנדסה מכנית
בשנה"ל תש"ף יוגבל מספר התלמידים שיקלטו בו.
הערה: יש לשים לב שהיקף השעות ומשקלם של חלק מהקורסים שונה מזה של שאר קורסי הבחירה בביו-רפואית. יש להגיע לסך של 17.5 שעות במסלול זה.
סמסטר א'
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמס' |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ |
|
||||
הנדסת תאים ורקמות * |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
ביולוגיה של התא,כימיה |
5/7 |
|
שיטות חישוביות בהנדסה ביו-רפואית (קורס חובה) |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
הסתברות; סטטיסטיקה; אנליזה נומרית; אנליזה הרמונית; פונקציות מרוכבות; משוואות דיפ' חלקיות |
7 |
|
מכניקת המוצקים (2) |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
מכניקת המוצקים (1) |
7 |
|
מכטרוניקה – עקרונות השימוש במיקרו-מעבדים |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
אלגברה ליניארית; מבוא למערכות ומעגלים חשמליים! המרת אנרגיה; מבוא לבקרה |
7 |
|
מבוא לרובוטיקה |
3 |
- |
- |
3 |
2.5 |
מבוא לבקרה, דינמיקה של גוף קשיח |
5 |
מס' קורס |
שם הקורס |
אופן ההוראה |
משקל |
דרישות קדם |
ניתן בסמס' |
|||
ש |
ת |
מ |
סה"כ |
|
||||
0555.3140 | ביו-מכניקה (קורס חובה) | 3 | 1 | - | 4 | 3/5 | מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2); מכניקת הזורמים; מכניקת המוצקים | 6/8 |
זרימה במערכות ביולוגיות ופיזיולוגיות |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
ביו-מכניקה |
8 |
|
אברים ומשתלים מלאכותיים* |
3 |
1 |
- |
4 |
3.5 |
ביו-מכניקה; ביו-חומרים; הנדסת תאים ורקמות |
8 |
|
מבוא למערכות זעירות |
4 |
- |
1 |
5 |
4 |
מכניקת המוצקים 1; מכניקת המוצקים 2; דינמיקה של גוף קשיח; פיזיקה 2 |
8 |
|
מעבדה ברובוטיקה ובקרה של מערכות |
- |
- |
3 |
3 |
2.5 |
מבוא לרובוטיקה; דינמיקה טבקרה של מערכות |
6/8 |
אשכול קדם רפואה |
מסלול קדם רפואה בתכנית לתואר ראשון בהנדסה רפואית:
- סטודנטים שיבחרו באשכול זה יהיו מועמדים לתכנית הרפואה הארבע שנתית ללא צורך בהשלמת מקצועות קדם נוספים.
- סטודנטים שיבחרו באשכול רפואה יסיימו עם מספר רב יותר של שעות בתוכנית הלימודים - סטודנטים אלה יוכלו להמיר שני קורסי בחירה מקורסי הליבה המפורטים לעיל.
- להלן הדרישות כפי שנלקחו מאתר בית הספר לרפואה: https://go.tau.ac.il/m.a/medicine/md-graduate-program?id=term-intro
רשאים יהיו להגיש מועמדות סטודנטים אשר סיימו בהצלחה את קורסי הליבה הבאים, אשר נלמדו במסגרת לימודים לתואר ראשון במוסד אקדמי מוכר.
שם הקורס |
היקף |
קורס מתוכנית הנדסה ביו-רפואית המחליף קורס זה |
קורסים מומלצים באונ' ת"א |
ביוכימיה |
בהיקף של 4 ש"ס לפחות בציון של 75 לפחות |
|
0455.2548 ביוכימיה |
ביולוגיה של התא |
בהיקף של 4 ש"ס לפחות בציון של 75 לפחות |
0555.1101 ביולוגיה של התא |
- |
ביולוגיה מולקולרית |
בהיקף של 4 ש"ס לפחות בציון של 75 לפחות |
|
0455.2549 מבוא לביולוגיה מולקולרית |
מיקרוביולוגיה בסיסית/ מבוא למיקרוביולוגיה |
בהיקף של 4 ש"ס לפחות |
|
0455.2580 מיקרוביולוגיה |
מיקרוביולוגיה - השלמה |
בהיקף של 1 ש"ס |
|
0455.1515 במקביל למיקרוביולוגיה |
פיזיולוגיה בסיסית/ מבוא לפיזיולוגיה |
בהיקף של 4 ש"ס לפחות |
05552140: מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (1); 05552250: מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם (2) |
- |
גנטיקה |
בהיקף של 3 ש"ס לפחות |
|
0455.2526 גנטיקה כללית |
סטטיסטיקה |
בהיקף של 3 ש"ס לפחות |
0509.2801 מבוא להסתברות וסטטיסטיקה או הסתברות 0555.1140 בציון 75 לפחות וגם סטטיסטיקה 0555.2240 בציון 75 לפחות |
- |