לימודי תואר שני הנדסת מערכות - תשפ"ב

ראש התוכנית - פרופ' יורם רייך 

הנדסת מערכות היא גישה רב תחומית שמאפשרת לממש מערכות מוצלחות. היא עוסקת בהגדרת דרישות (טכניות ועסקיות) של הלקוח והפונקציונליות הדרושה בשלבים המוקדמים של הפיתרון, ואח"כ בסינתזה של פתרון ואימותו. תפקיד הנדסת מערכות היא לשלב את תחומי הידע השונים הדרושים לפיתוח מערכות לתהליך מובנה של עבודת צוות משלב הפיתוח לייצור, תפעול ולגריטה.  התוכנית תאפשר לסטודנטים בעלי תואר ראשון בפקולטה ובאוניברסיטאות אחרות, ללמוד ולחקור כחלק ממסלול ייחודי לתואר שני בהנדסת מערכות עם תזה ובהמשך ללימודי דוקטורט במידה ועמדו בדרישות הקבלה. 

  • אודות תוכנית הלימודים
  • תוכנית הלימודים


מטרת התוכנית 

לתוכנית המוצעת מספר מטרות. מטרה מידית היא הכשרת אנשי מקצוע בתחום הנדסת מערכות שישתלבו בתעשייה, במגזר הפרטי והציבורי בתפקידים הנדסיים, תוך יכולת לחשיבה מחקרית מחוץ לקופסה. האתגרים העומדים בפני התעשייה מורכבים ומשתנים ומחייבים יצירתיות וחדשנות וכן פיתוח ושימוש בכלי הנדסת מערכות חדשים. המטרה השניה, החשובה ביותר והיחודית לתוכנית המוצעת היא להכשיר חוקרים צעירים בתחום הנדסת המערכות שיוכלו להמשיך לתואר שלישי, ללא השלמות כולל במסלול ישיר, ולהוות את שדירת החוקרים ואנשי הסגל בתחום הליבה של הנדסת מערכות בשנים הבאות. 
בהתאם לכך, תוכנית הלימודים מתמקדת בנושאים הבאים:   

  • פיתוח יכולות מחקר מגוונות בתחום הנדסת מערכות
  • הקניית גרעין של ידע כולל הכרות עם חזית המחקר בתחום
  • הוראת קורסים מתקדמים ומגוונים בתחומים רבים המשיקים לתחום

 לאור תוכן הקורסים, גם הסטודנטים במסלול ללא תזה ירכשו את אותו הידע הבסיסי והמיומנויות שיאפשרו להם להיות שותפים בפיתוח כלים ושיטות חדשות בהנדסת מערכות. יתרונה של האוניברסיטה בא לידי ביטוי ביכולת להכשיר אנשי מקצוע בתחום שאינם רק בעלי רקע בהנדסה אלא גם בתחומי ידע אחרים כגון רפואה, חינוך, ומשפטים. אפשרות זאת תתממש ע"י השלמת מספר קטן של קורסי השלמה בהתאם לרקע הסטודנט המועמד.
 

 מידע כללי על התוכנית 

בתוכנית יהיו מסלול לתואר שני עם תזה ומסלול ללא תזה. פרוט קורסי ההשלמה שהסטודנטים יידרשו להם לקראת לימודיהם בתוכנית: בוגרי תואר ראשון שבסיס לימודיהם אינו תואם את התוכנית (כגון מדעים מדויקים או פקולטות  הנדסיות שלא מאוניברסיטת תל אביב) ידרשו ללמוד בין  2 - ל 4 קורסי השלמה ע"פ החלטת ראש התוכנית. בכך אנחנו מאמצים את הגישה הקיימת בכל התוכניות האחרות לתואר שני בפקולטה.  בוגרי תוכניות לימודים אחרות יחויבו בקורסי קדם והשלמה לפחות בהיקף הנ"ל.  
לכל תלמיד תורכב תוכנית אישית בהתאם לרקע שלו. במידה ולהערכת התלמיד הוא למד קורס מקביל לקורס קדם, הוא יגיש לראש התוכנית מכתב בקשה לפטור כאשר הוא מציין את רשימת הנושאים שנלמדו בקורס ואת התאמתו לקורס הקדם. לימודי הקדם וההשלמה לא יכללו במניין נקודות הזכות הנצברות. 

 

 תנאי קבלה, מעבר משנה לשנה ותנאי סיום הלימודים בתוכנית 

 1. תנאי קבלה מפורטים לתוכנית הלימודים:
  •  ממוצע משוקלל של ציוני תואר הראשון בתוכנית בהנדסה של "טוב מאוד" (85) לפחות.
  •  3 שנות ניסיון בעבודה הנדסית או פיתוח מערכות.
  •  ראיון קבלה (לוודא שהמועמד עומד בדרישות התוכנית).
  •  בוגרי תואר ראשון שבסיס לימודיהם אינו תואם את התוכנית )כגון מדעים מדויקים או פקולטות הנדסיות שלא מאוניברסיטת תל אביב( ידרשו ללמוד בין 2 ל- 4 קורסי השלמה ע"פ החלטת ראש התוכנית. 
  • בוגרי תוכניות לימודים אחרות יחויבו בקורסי קדם והשלמה לפחות בהיקף הנ"ל כמקובל בפקולטה להנדסה בכל תוכניות התואר השני. לכל תלמיד תורכב תוכנית אישית בהתאם לרקע שלו. 
  • לימודי הקדם וההשלמה לא יכללו במניין נקודות הזכות הנצברות.
2. תנאי המעבר משנה לשנה בתוכנית: ציון ממוצע 80 לפחות. 
3. תנאי סיום הלימודים בתוכנית, כולל הדרישות לצורך קבלת זכאות לתואר ציון ממוצע 80 לפחות. 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>