תואר כפול בהנדסה ביו-רפואית ובביולוגיה עם הדגש במדעי המוח - תשפ"ב
תלמיד.ה במסלול הישיר פטור.ה משני קורסי בחירה במסלולים
הערה: דרישות הקדם המודגשות בקו ניתן לקחת גם במקביל.
מסלול דימות וחישה |
מאפשר העמקה בעקרונות היסוד המשמשים בהנדסת מערכות לדימות ביו-רפואי או בהנדסה של אמצעי חישה של אותות פיזיולוגיים אחרים שאינם כוללים דימות.
קורסי המסלול נוגעים באספקטים הקשורים לעצם הרכישה של האות הביו-רפואי, השחזור של תמונה או של המידע הפיזיולוגי מתוך האות הגולמי ועד להתמודדות עם רעשים, הפרעות שונות או התמודדות עם כל קושי אחר המחייב עיבוד אות.
באופן פרטני הקורס כולל סקירה של מרבית טכנולוגיות הדימות הדיו-רפואי ולאחר מכן טיפול ממוקד במערכות אולטרה-סאונד, MRI, מערכות דימות ואינטרפרומטריה אופטיות, אמצעי חישה להתמודדות עם אותות עצביים, אותות לב ואותות פיסיולוגיים אחרים.
סמסטר א' | ||||||||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמ' |
שיטות חישוביות בהנדסה ביו-רפואית |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אלגברה ליניארית, חדו"א 1ב', חדו"א 2ב', תכנות, משוואות דיפרנציאליות רגילות,
|
7 |
|
שיטות ומערכות לעיבוד אותות פיזיולוגים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבוא לעיבוד אותות; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם |
7/5 |
|
אופטיקה ולייזרים ברפואה1 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
פיזיקה (2); אלקטרוניקה בסיסית; מבוא לדימות אופטי קוהרנטי תאי |
7/5 |
|
אותות חשמליים והולכה חשמלית בתאים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם; משוואות דיפרנצ' רגילות |
7 |
|
מבוא לדימות אופטי קוהרנטי תאי |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
שדות וגלים אלקטרו מגנטיים להנדסה ביו רפואית; |
7/5 |
|
נוירו-פרוטזות |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם |
7 |
|
מבוא לאולטרה סאונד: הדמיה וטיפול |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבוא לעיבוד אותות |
7/5 |
|
חישה רציפה של פרמטרים פיזיולוגיים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
סטטיסטיקה; מבוא לעיבוד אותות, מבוא למדעי המידע |
7 |
סמסטר ב' | ||||||||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמ' |
מדידות ומתמרים ביו-רפואיים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אלקטרוניקה בסיסית; בקרת מערכות ביולוגיות; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם |
8/6 |
|
|
קרינה ודימות ברפואה |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבוא לעבוד אותות; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם; פיזיקה (2) |
8/6 |
עיבוד תמונות רפואיות (2)3 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
עיבוד תמונות רפואיות (1) |
8 |
|
מבוא הנדסי לדימות ע"י תהודה מגנטית/ MRI 2 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
פיזיקה 2; מבוא לעיבוד אותות; |
8/6 |
|
אותות אקראיים ורעש |
3 |
2 |
- |
5 |
4.5 |
מבוא להסתברות וסטטיסטיקה; מבוא לניתוח אותות |
8/6 |
מסלול מידע ולמידה ברפואה |
מעמיק בכל הנוגע בעיבוד אותות פיזיולוגיים בזמן, אותות מרחביים ותמונות ומידע ממקורות שונים. במסלול מושם דגש על שיטות מתקדמות ללמידה ממוחשבת (Machine Learning) של תוכן מידע גולמי ושימוש בנתוני עתק ((Big Data להבנה בעלת ערך לקבלת החלטות בתחום הרפואי. קורסי המסלול נוגעים בחישה רציפה בזמן של אותות פיזיולוגיים, עיבוד תמונות רפואיות, למידת מכונה עמוקה (Deep Learning) של אותות בזמן ושל תמונות, ניתוח מידע ממאגרים ושימוש במידע גנומי וביואינפורמטי.
סמסטר א' | ||||||||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמ' |
שיטות חישוביות בהנדסה ביו-רפואית |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אלגברה ליניארית, חדו"א 1ב', חדו"א 2ב', תכנות, משוואות דיפרנציאליות רגילות, |
7 |
|
שיטות ומערכות לעיבוד אותות פיזיולוגים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבוא לעיבוד אותות; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם |
7/5 |
|
חישה רציפה של פרמטרים פיזיולוגיים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
סטטיסטיקה; מבוא לעיבוד אותות |
7 |
|
מבוא להנדסה תוך תאית ו–IGEM |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
הסתברות; סטטיסטיקה; ביולוגיה של התא; ידע בסיסי בתכנות בעזרת MATLAB; משוואות דיפרנציאליות רגילות. |
7/5 |
|
פרויקט בביולוגיה סינטטית, הנדסה תוך תאית ו–IGEM: חלק א' |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
ממוצע ציונים 88 ומעלה + ראיון אישי |
7 |
סמסטר ב' | ||||||||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמ' |
0555.4451 | פרויקט בלמידה חישובית רפואית3 | 3 | 1 | 4 | 4 | 8 | ||
עיבוד תמונות רפואיות (2) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
עיבוד תמונות רפואיות (1) |
8 |
|
פרויקט בביולוגיה סינטטית, הנדסה תוך תאית ו – IGEM: |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
ממוצע ציונים 88 ומעלה + ראיון אישי |
8 |
|
אותות אקראיים ורעש |
3 |
2 |
- |
5 |
4.5 |
מבוא להסתברות וסטטיסטיקה; מבוא לניתוח אותות |
8 |
מסלול הנדסת חומרים ורקמות |
מקנה את הכלים להבנת הדרכים לשימוש בתאים, ביו-חומרים, וחומרים חיים לייצור ושינוי של מבנים מורכבים כתאים, רקמות, שתלים, חומרי טיפול ברקמות פגועות ואף ייצור של אלמנטים שישמשו ברובוטים. הנדסת ביו חומרים ורקמות מאפשרת חקירה של גוף האדם ופיתוח אמצעים לתיקון בעיות בו.
קורסי המסלול נוגעים במספר רב של תחומים ובכלל זה הבנת חומרים (כימיה והנדסת חומרים), הבנת תהליכים ביולוגיים (ביולוגיה, פיזיולוגיה), והנדסת רקמות. שילוב תחומים אלה מאפשר הבנת הגורמים המשפיעים על תכונות התאים, האופן בו רקמות נוצרות בגוף ומחוצה לו והאופן בו ניתן כיום להפוך (re-programming) תאים סומטיים (לדוגמה, תאי עור) לתאי גזע,. המסלול כולל מעבדה שנתית שמאפשרת התנסות בעבודה ביולוגית.
סמסטר א' | ||||||||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמ' |
הנדסת תאים ורקמות2 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
ביולוגיה של התא, כימיה |
7/5 |
|
שיטות חישוביות בהנדסה ביו-רפואית |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אלגברה ליניארית, חדו"א 1ב', חדו"א 2ב', תכנות, משוואות דיפרנציאליות רגילות, אנליזה נומרית |
7 |
|
נוירו-פרוטזות |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם |
7 |
|
שיטות ומערכות לעיבוד אותות פיזיולוגים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מבוא לעיבוד אותות; מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם |
7/5 |
|
מבוא להנדסה תוך תאית ו – IGEM |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
הסתברות; סטטיסטיקה; ביולוגיה של התא ; ידע בסיסי בתכנות בעזרת MATLAB; משוואות דיפרנציאליות רגילות. |
7/5 |
|
פרויקט בביולוגיה סינטטית, הנדסה תוך תאית ו – IGEM: חלק א' |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
ממוצע ציונים 88 ומעלה + ראיון אישי |
7 |
סמסטר ב' | ||||||||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמ' |
|
עקרונות הנדסיים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
הנדסת תאים ורקמות |
8 |
פרויקט בביולוגיה סינטטית, |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
ממוצע ציונים 88 ומעלה + ראיון אישי |
8 |
מסלול ביו-מכניקה של גוף האדם |
המסלול בביו מכניקה מאפשר התמחות בתחומי התוכן הנוגעים בהיבטים הפיזיקליים של תנועה ויציבה ברקמות כשלד ושרירים, שתלים, מערכות ממוזערות ורובוטים.
הקורס כולל התייחסות להיבטים המתמטיים-אלגוריתמיים הנוגעים להערכת הכוחות הפועלים במערכות אלה, המכניקה במצבים סטטיים ובתנועה, בקרת התנועה והשיקולים ההנדסיים האחרים בבניית מערכות ממוזערות.
הקורס כולל מעבדה בבניית מערכות ממוזערות ומעבדה ברובוטיקה. המסלול מופעל בשיתוף פעולה עם בית הספר להנדסה מכנית.
בשנה"ל תשפ"ב, יוגבל מספר התלמידים.ות שיקלטו בו.
יש לשים לב שהיקף השעות ומשקלם של חלק מהקורסים שונה מזה של שאר קורסי הבחירה בביו-רפואית.
סמסטר א' | ||||||||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמ' |
הנדסת תאים ורקמות2 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
ביולוגיה של התא, כימיה |
7/5 |
|
שיטות חישוביות בהנדסה ביו-רפואית |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אלגברה ליניארית, חדו"א 1ב', חדו"א 2ב', תכנות, משוואות דיפרנציאליות רגילות, |
7 |
|
מכניקת המוצקים (2) |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מכניקת המוצקים (1) |
7 |
|
מכטרוניקה – עקרונות השימוש במיקרו-מעבדים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
אלגברה ליניארית; מבוא למערכות ומעגלים חשמליים! המרת אנרגיה; מבוא לבקרה |
7 |
סמסטר ב' | ||||||||
מס' קורס |
שם הקורס |
ש' |
ת' |
מ' |
סה"כ |
משקל |
דרישות קדם |
סמ' |
מכניקת הזורמים |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
משוואות דיפ' רגילות; תרמודינמיקה |
8/6 |
|
ביו-מכניקה3 |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
מערכות פיזיולוגיות בגוף האדם; מכניקת הזורמים; מכניקת המוצקים |
לא יינתן בתשפ"ב |
|
זרימה במערכות ביולוגיות ופיזיולוגיות |
3 |
1 |
- |
4 |
4 |
משוואות דיפ' רגילות; משוואות דיפ' חלקיות; מכניקת הזורמים |
8 |
|
מבוא למערכות זעירות3 |
4 |
- |
1 |
5 |
4 |
מכניקת המוצקים 1; מכניקת המוצקים 2; דינמיקה של גוף קשיח; פיזיקה 2 |
לא יינתן בתשפ"ב |
|
מעבדה ברובוטיקה ובקרה של מערכות |
- |
- |
3 |
3 |
2.5 |
מבוא לרובוטיקה; דינמיקה בקרה של מערכות |
8/6 |
|
0542.4621 | מבוא לרובוטיקה | 3 | - | - | 3 | 3 | מבוא לבקרה, דינמיקה של גוף קשיח | 8/6 |